Moottoripyöräilijöiden turvallisuuskehitys jatkuu suotuisana
Vaikka Erno Kostamo joutui lauantaina keskeyttämään Superbike-luokan ensimmäisen kilpailun ja toinen peruttiin sateen vuoksi, on kiteeläinen erittäin tyytyväinen suorituksiinsa kilpailuviikon aikana.
North West 200 -kilpailuviikon oli määrä huipentua lauantaina, mutta Pohjois-Irlannin harmaa ja sateinen sää oli kaikkea muuta kuin suosiollinen road racingille.
– Jo aamulla päätimme, että jätämme Superstock-luokan kilpailun väliin huonon kelin ja tiukan aikataulun vuoksi, Erno Kostamo toteaa.
Kelin lisäksi North West 200:n aikataulua myöhästytti myös sähköjohtoihin osunut helikopteri. Superbike-luokan kilpailu pääsikin käynnistymään vasta noin 4 tuntia aikataulusta myöhässä.
– Matkalla lähtöruutuun pääsin ajamaan ensimmäistä kertaa sadekelin säädöillä. Ajamamme muutaman tutustumiskierroksen aikana huomasin, että luistonesto ei toimi oikein, sillä se rajoitti tehoja suorallakin, Kostamo kertoo.
Kisastartissa Kostamo jäi luistonestovian vuoksi aina suorilla, mutta sai kaarteissa paikattua tilannetta.
– Sain ohitettua muiden muassa John McGuinnessin ja Horst Saigerin. Olin 10. sijalla, kun pitkän suoran päässä pyörä meni vikatilaan ja sammui, joten edessä oli keskeytys, Kostamo kertoo.
Superstock-luokan kilpailun aikana ilma oli jo melko suosiollinen, mutta säätila kääntyi jälleen heikompaan ennen toista Superbike-luokan kilpailua.
– Kun olimme ajaneet lämmittelykierrokset, kilpailun johto päätti, että kilpailu perutaan huonon sään vuoksi. Päätös oli hyvä, sillä muutamassa kohdassa rataa ollut uusi asfaltti oli todella liukasta. Kaikkein vaarallisin kohta oli kierroksen loppuvaiheilla sijaitseva Black Hill, jossa kaatui useampia kuljettajia, Kostamo toteaa.
Vaikka North West 200 -kilpailuviikko päättyikin pieneen pettymykseen, Kostamo näkee suoriutumisensa kokonaisuutena positiivisessa valossa.
– Vaikka Superbike-lähdössä tuli keskeytys, olin nostanut itseni jo kymmenen parhaan joukkoon. Ilman teknisiä murheita olisin voinut taistella vielä korkeammistakin sijoista. Kuivalla kelillä saavutin 11. sijan Superstockeissa puhtaasti ajamalla. Kun muistaa, että viivalla olivat kaikki maailman parhaat katuratakuskit, jo 20:n kärjessä oleminen lämmittää mieltä, Kostamo hehkuttaa.
Kostamo kertoo, että kokemuksena äärimmäisen kovavauhtinen North West 200 tarjoaa katuratakuljettajalle aivan uuden referenssipisteen.
– Tämän jälkeen IRRC-kilpailuissa ei enää ole sellaista paikkaa, jossa ei uskaltaisi vetää kaasu pohjassa. Pohdinkin, että North West 200 on tavallaan verrattavissa Päijänneajoon. Kun sen on käynyt ajamassa, SM-endurokilpailut eivät tunnu juuri missään, moottoripyöräurheilun monilahjakkuus Kostamo toteaa.
Kostamon hyvät suoritukset herättivät mielenkiintoa tiimeissä ja mieheltä tiedusteltiin kiinnostusta osallistua tapahtumaan myös ensi vuonna.
– Heti Superstock-kilpailun jälkeen alkoi puhe seuraavasta kaudesta. Osaltaan se kuvastaakin rata- ja katuratapuolen eroa. Jos täällä ajaa hyvän tuloksen, ovat kaikki heti kiinnostuneita, mutta ratapuolella ei tallipaikka tunnu olevan varma, vaikka ajaisi kuinka hyvin, Kostamo pohtii.
– Jos tulen ensi vuonna tänne uudelleen, on varmaa, että saavun paljon valmiimpana. Ensi kauden pohtimisen sijaan nyt kuitenkin tärkeintä on keskittyä täysillä Imatranajoon ja IRRC-kauden jäljellä oleviin kilpailuihin, Kostamo toteaa.
Seuraavaksi Kostamo nähdään tositoimissa 14.-16.6. Imatranajossa, jossa mies osallistuu IRRC Superbike ja Open 1000 -luokan kilpailuihin.