Kompressoriahdettu supertourer – Kawasaki Ninja H2 SX


Kompressoriahdettu Ninja H2 SX on mielenkiintoinen yhdistelmä raakaa tehoa, hyvää varustelua ja helppokäyttöisiä ajo-ominaisuuksia.

Kyseessä ei ole H2-mallin katettu versio, vaan sekä moottori että runko on suunniteltu matkakäyttöön soveltuviksi. Takarunkoa on muokattu ja vahvistettu matkustajan ja matkatavaroiden kantamiseksi. H2:sta poiketen kokokate on mahdollinen, kun moottori muutosten jälkeen hohtaa vähemmän kuumuutta. Moottorissa on muutoksia mm. ruiskurungossa ja yleisesti ottaen imupuoli on kokonaan uusi. Männät ja sylinterikansikin poikkeavat selvästi H2-mallista. Samoin kampiakselia ja nokka-akseleita on muokattu ja vaihteiston välityssuhteita muutettu. Muutosten myötä moottorin painosta on samalla saatu nipistettyä kolme kiloa.

H2:een verrattuna kokonaispainoa on 18 kiloa enemmän. Moottorin muutosten jälkeen H2 SX on väkevämpi ala- ja keskirekisterissä. Tehopaino-suhde asettuu paremmaksi kuin 13 kiloa painavammassa ZZR1400:ssa. Ajoasennon luvataan olevan pystympi kuin ZZR:ssä mutta sporttisempi kuin Z1000SX:ssä. Messuosastolla tehdyn koeistumisen perusteella ohjaustanko on tuotu lähelle kuljettajaa ja asento on lähellä Z1000SX:n rennon pystyä asentoa.

Kawasakille epätyypilliseen tapaan tehdas painottaa tiedotteissaan monessa kohdassa huomattavan hyvää polttoainetaloutta. Yleensä se ei vihreissä pyörissä ole ollut asia, jolla tehdas ensimmäisenä paukuttaa henkseleitään. Kulutuksen luvataan olevan samalla tasolla kuin Z1000SX- ja Versys 1000 -malleissa, joten 19 litran tankillinen rittänee matka-ajossa noin 300 kilometrille. Toiseksi Kawasaki painottaa suunnittelussa panostaneensa arkikäytön mukavuuteen. Eli uutuuden luvataan olevan helppo käsiteltävä jokapäiväisessä käytössä, mutta raakaa voimaa löytyy enemmän kuin tarpeeksi kunhan ajomoodin kääntää Full-asentoon (kolme asetusta: Full-Middle-Low) ja kääntää kahvaa reilummin.

Ninja H2 SX -perusmallin lisäksi rinnalle esiteltiin paremmin varusteltu Ninja H2 SX SE. Perusmalliin verrattuna siinä on vakiona mm. väri-TFT-näyttö mittaristossa, quickshifter, KLCM Launch Control -lähtöavustin, LED-kaarrevalot, isompi tuulilasi, keskiseisontatuki ja ulkonäköä on viilattu prameammaksi useilla yksityiskohdilla.

Kawasaki Ninja H2 SX

Moottori: nelisylinterinen kompressoriahdettu rivimoottori
Iskutilavuus: 998 cc
Poraus x Isku: 76 x 55 mm
Puristussuhde: 11.2:1
Teho: 200 hv (147 kW) / 11 000 r/min (Ram Air 210 hv / 11 000 r/min)
Vääntö: 137,3 Nm / 9500 r/min
Vaihteisto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1480 mm
Istuinkorkeus: 835 mm
Tankin tilavuus: 19 litraa
Paino tankattuna: 256 kg
Hinta: avoin, vahvistetaan marraskuun aikana


Uusin numero