Kolme kovaa: Katana, GSX 1100 S Katana ja GSX-S1000

Yksi moottoripyörämaailman suurista nimistä, Suzuki Katana, on tehnyt pitkän tauon jälkeen paluun. Nykyversio perustuu GSX-S1000 -malliin, mutta ulkonäköön on otettu vaikutteita Target-Designin muotoilemasta alkuperäisestä Katanasta. Toimiiko?

Vuoden 1980 Suzuki GSX 1100 oli teknisesti ja suorituskyvyllisesti eturivin pyöriä, jopa tekninen edelläkävijä. Ulkonäköön kaivattiin kuitenkin räväkkyyttä ja uuden muotoilun suunnittelu annettiin saksalaiselle Target-Designille. Jopa nykyisen tietokoneavusteisen suunnittelun aikakaudella arvioituna valmista tuli hämmästyttävän nopeasti, Katanan suunnitelmat olivat valmiina vain kolmessa kuukaudessa. Saksalaissuunnittelijat näyttivät käyttäneen pelkästään viivotinta työssään, niin suoraviivaiset linjat Katanalla oli.

Vuonna 1981 esitelty Katana jakoi mielipiteitä ja aiheutti keskustelua. Vaikka jälkeenpäin mallista tuli klassikko, niin suosio ei ollut odotettu ja Katanan aika oli Euroopassa ohi jo 1985. Aika on kullannut muistot ja Katana nostettu jalustalle. Odotukset uuden Katanan suhteen olivat korkealla. Vastaako uusi Katana odotuksiin? Biken uusimmassa numerossa on laaja kymmenen sivun artikkeli, jossa on verrattu alkuperäistä GSX 1100 S Katanaa, uutta Katanaa ja sen lähtökohtana olevaa GSX-S1000 -nakua. Lue!