Koeajossa uusi Triumph Tiger 800 – Miten tuntuu 200 uudistusta?


Triumph ilmoittaa Tiger 800:n malliuudistuksen pitävän sisällään yli 200 parannusta. Miten ne tuntuvat koeajossa?

Ainakin brittivalmistaja uskoo tuotteeseensa, kun se on vienyt koeajon Marokon heikkokuntoisille teille sekä tiettömille kovapohjaisille aavikon ajourille. Ensimmäisenä päivänä ajettiin asfalttiteitä ja toinen päivä pyhitettiin aavikon ajokokemuksille. Tai oikeammin voi sanoa, että ensimmäisen päivän reitistä puolet oli asfalttia, ei matkassa mitattuna vaan leveyssuunnassa. Teiden leveys nimittäin oli normaalit kaksi kaistaa mutta keskellä oli yhden kaistan levyinen päällystetty osuus.

Moottorin luvataan nyt vastaavan paremmin kaasuun, vaikka teho- ja vääntölukemat ovat pysyneet ennallaan. Rivikolmosesta ei koeajossa juuri heikkouksia löydy edes hakemalla, niin hieno se on käytökseltään. Ja tehtaan edustajan näyttämät teho- ja vääntökäyrät vain vahvistavat tätä tunnetta, vääntökäyrä on lähes vaakasuora tasainen viiva ja tehokäyrä suoraviivaisesti kasvava käytännössä tyhjäkäynniltä huipputehon kierroksille.

Eniten pikku-Tiikeri yllättää kuitenkin helpolla ajettavuudellaan. Olipa alla sitten kestopäällyste tai aavikon ajoura, niin ajaminen ja ohjaaminen on kevyttä eikä kuljettajan tarvitse jännittää pyörän käytöstä. Monipuolisuus tulee esiin siinä, että kokeneet offroad-kuljettajat jakelevat auliisti kehuja ajo-ominaisuuksista ja jousituksen toiminnasta aavikolla. Toisaalta myös enemmän maantiellä viihtyvät kuskit nauttivat selvästi offroad-osiosta koeajossa juuri pyörän helpon käsiteltävyyden ansiosta. Koeajon jälkeen jäämmekin hetkeksi iltanuotion ääreen miettimään, että jos ajelee enimmäkseen yksin, matkatavaroiden kanssa, matkaa, mutkaa ja polkuja, niin mihin tarvitsee isompaa ja tehokkaampaa – ja samalla myös painavampaa – seikkailupyörää? Vastaus, ei mihinkään!

Uusin numero