MotoGP Portimao: huippujännittävä sprinttikisa ylitti odotukset
Uusimmat
Triumph uudistaa koko seikkailupyörämallistonsa kaudelle 2018. Kävimme juuri koeajamassa uudet 1200-kuutioiset Tiikerit.
Valmistajan mukaan isossa Tiikerissä on uutta runko, moottori, varusteet ja lisäksi painoa on karsittu reilusti. Käytännössä runkogeometria ja rungon perusasiat ovat ennallaan, muutoksia on tehty pieniin yksityiskohtiin, lähinnä painon säästämiseksi. Moottori on kokenut reilumpia muutoksia. Toki se on edelleen rivikolmonen ja iskutilavuudeltaan 1215 kuutiosenttimetriä, mutta tuntuma on hyvin erilainen. Pyöriviä massoja on kevennetty lähes kolme kiloa, mikä tuntuu parempana kierrosherkkyytenä, mutta ennen kaikkea pienempien hyrrävoimien ansiosta Tiikeri on nyt kevyempi taitettava mutkiin. Erityisesti sen huomaa syheröisillä vuoristoteillä, joissa mutkat seuraavat toisiaan eikä suoria juuri ole.
Kaksipäiväisen koeajotapahtuman jälkimmäinen päivä vietettiin maastossa. brittivalmistaja luottaa uuteen malliinsa, kun uskaltaa päästää toimittajat tarpomaan 248 kilon kuivapainoisella Tiikerillä maastopoluille päiväksi. Alle oli asennettu Pirellin Scorpion Rallyt, joten pitoa ainakin oli riittävästi. Offroad-ajomoodi sallii takarenkaan luistoa reilusti, joten aktiivisempikin ajotyyli onnistuu vaivatta.
Tässä ensimmäisiä mietteitä koeajosta, kun pöly ei vielä ole kunnolla laskeutunut ja hiekka rahisee edelleen hampaissa. Koeajotarina kokonaisuudessaan julkaistaan tammikuussa ilmestyvässä MP Maailmassa.