Koeajossa Triumph Tiger 1200 XCa – yksi uudistus nousee muiden yläpuolelle

Tiger 1200 jättää uusimman mallin myötä Explorer-nimen taakseen. Malli on nyt saavuttanut vakiintuneen aseman, ja me tiedämme, että kyseessä on seikkailupyörä, joka vie kuskinsa pitkille ja mukaville reissuille – säästä ja tievalinnoista riippumatta. Sora ja asfaltti käyvät yhtä hyvin.

Ajoasentoa on muokattu niin, että ohjaustanko on 20 millimetriä lähempänä ajajaa. Tämä on yksi uutuuksista, joita ihmettelen esittelyn aikana. Aiemmassa mallissa istuttiin hyvin etukenossa, mikä oli uuvuttavaa pitkillä etapeilla. Edelliseen verrattuna myös painon kanssa on nuukailtu paljon. Akku on kevyempi ja äänenvaimennin on vaihdettu toiseen, mutta ennen kaikkea on käyty läpi pyörän kaikki osat. Vaikka grammoja on vähennetty lähes joka puolelta, pyörän paino on ajokunnossa edelleen 248 kiloa. 

Uusi ajoasento on erinomainen. Ohjaan pyörää rennosti seurueen vetäjän perässä ja mietin, että näin sen olisi pitänyt olla heti alusta alkaen. Ajelemme rauhallista vauhtia, ja taivaalta alkaa tippua pisaroita. Me jatkamme vuorenrinnettä ylös, ja näkyvyys heikkenee koko ajan. Ajon aikana kokeilen ajoasetuksia (kuusi kappaletta). Kaasuvasteen luonne ja jousitus muuttuvat valitun asetuksen mukaan. Rain-asetuksen jätän välistä kokonaan, koska pyörä tuntuu hyvin kesyltä sekä kaasuvasteen että kiihdytyksen osalta.

Moottorista lähtee hiukan enemmän tehoja kuin aikaisemmin: 141 hevosvoimaa 9 350 kierroksella ja maksimivääntö on 122 newtonmetriä 7 600 kierroksella. Tehoa tulee suoraviivaisesti koko rekisterin mitalta, ja Arrows-äänenvaimentimen sulosoinnut, erityisesti ylä-äänissä, tuntuvat väristyksinä koko kehossa. Vaihdelaatikko on linjakkuutensa sekä uuden kaksitoimisen vaihdeavustimensa kera oikea taideteos. Vaihteet vaihtuvat sekä isompaan että pienempään ilman soraääniä, eikä laatikosta löydy tahattomia vapaa-asentoja. Myös kytkin tuntuu hyvin viritetyltä, ja vastus on sopiva.

Kotimatka sujuu kaatosateessa lämpömittarin lukeman ollessa näytöllä 4,5 astetta. LED-valot ja kaarrevalotoiminto ovat avuksi iltapäivän synkeässä säässä.  

Seuraavana päivänä ohjelmassa on soratiellä ajoa kirkkaassa ja aurinkoisessa säässä. Mieliala on mitä parhain, samoin ajotunnelmat. Haen pyörän Keyless-järjestelmän avaimen hotellin aulasta, ja laitan sen sisätaskuuni. En malta odottaa matkaan pääsyä. 
Meidät johdatellaan yhä pienemmille sorateille, savipoluille ja hiekkaväylille, ja hymy sen kuin levenee. Pyörä tuntuu vakaalta, ja sitä on painostaan huolimatta helppo kammeta eteenpäin. 

Mallissa on WP:n semiaktiivinen jousitus, joka on hiukan kovahko vakioasennossa, mutta sitä on helppo säätää valikon ja ohjaussauvan kautta. Pehmeällä asetuksella ajo on entistä jouhevampaa, ja useimmat epätasaisuudet häviävät, ennen kuin niitä edes ehtii huomata. Viihdyn ajoasennossa myös soratiellä seisten ajaessa. Polvet yltävät hyvin tankin ympäri, ja jalkatapit antavat saappaille hyvän pidon.

Sora-ajoa varten on kaksi Offroad-asetusta, joista toisen nimi on Offroad-Pro. Siinä pyörästä saa täydet tehot ilman rajoittavia elektronisia apuvälineitä. Päätät itse kaasukädellä miten leveälle ja paljon haluat sudittaa ja roiskia kivenmurikoita taaksesi. Turvallisuuden vuoksi etujarrussa on ABS-toiminto, joka estää kumoon jarrutuksen, jos tulet kaarteeseen liian vauhdikkaasti. Jos haluat ajaa täysin manuaalisesti, ABS:n voi ottaa kokonaan pois päältä. Tavallinen Offroad-asetus sallii vain rajallisen määrän pyörän pyörähdyksiä, mutta ABS-asetus on sama.

Päivästä tulee loistava, ja vietämme sen aikana tuntikausia viihdyttävillä teillä. Tiger 1200 selviytyy näissä olosuhteissa mainiosti.

Jos ajaa mieluummin asvaltilla, voi valita monen mallin joukosta; tarjolla on kaikkea aloittelijan XR-mallista täysin varustettuun XRT-malliin asti. Lisäksi on muita matalampi (-45 mm) malli lyhyille kuskeille.

 

Uusin numero