Koeajossa Triumph Speed Triple RS – Korkeammalta ja kovempaa


Pelkkä Speed Triplen moottori on saanut sisäänsä 105 uutta osaa. Kun lisäksi varustelua ja ajettavuutta on parannettu, onkin kyseessä kokonaan uusi malli.

Speed Triplestä tulee markkinoille perusmalli Speed Triple S ja paremmin varusteltu RS-malli. Koeajossa on Speed Triple RS. Se on perusmallia kolme kiloa kevyempi (kuivapaino 189 kg), perusmallin Showa-jousitus on vaihtunut Öhlinsiin, ulkonäkö on viimeistelty hiilikuituosilla ja kokonaisuuden kruunaa hauskasti murisevat Arrowin tuplavaimentimet.

Ajomoodi Sport-asentoon, avain taskuun (avaimeton käyttöjärjestelmä), kypärän hihna tiukemmalle ja kolmisylinterinen rivimoottori tulille. Kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin vaihtaa pienemmälle niin sopivasti välikaasua annostelemalla, että pysähdyttäessä on joka kerta ”ihan pakko” polkea vaihteet ykköselle asti. Euroopan upeimmilla mutkateillä Almeriassa shifteri pääsee oikeuksiinsa, sillä kytkintä ei juuri olisi aikaa käyttääkään vauhdin ollessa urheilullista ja tien kääntyessä koko ajan pyöreillä linjoilla joko vasempaan tai oikeaan. Samalla kahteen suuntaan toimiva shifteri on varuste, josta ei enää haluaisi luopua kun sen makuun kerran on päässyt.

Siinä kohtaa missä aikaisemmin tuli vastaan Speed Triplen kierrosluvunrajoitin, nyt hymy vain leviää ja moottori laulaa entistä korkeammalla äänellä. Moottorin sisuskalujen ja kansirakenteen muutoksilla sekä liikkuvan massojen kevennyksellä on nimittäin saavutettu 1000 kierrosta korkeampi maksimikierrosluku. Punaraja alkaa nyt 11 200 kierroksen kohdalta. Samalla maksimiteho on noussut seitsemän prosenttia lukemaan 150 hevosvoimaa.

Kiihtyvyys on mainiota aina 230 kilometrin tuntinopeuteen asti. Sen jälkeen ajoviima riepoo jo melkoisesti ja keulakin alkaa tuntua suhteellisen kevyeltä. Ja kun on päästy vauhtiin, niin seuraavaksi on tietysti aika testata jarrut. Brembon M34 Monoblocit purevat hyvin ja kun Pirellin Supercorsa SP -ensiasennusrenkaiden pito on sekin hyvää, saa kuljettaja puristaa polvilla tankkia tosissaan pysyäkseen kyydissä. Sekään ei haittaa jos jarrutus jää vähän myöhäiseksi ja joutuu kääntämään mutkaan sisään jarrutuksella, sillä jarruissa on nyt myös kaarre-ABS-toiminto.

Kun ensituntuma Speed Triple RS:ään on saatu, on aika kurvata Almerian moottoriradalle, kääntää ajomoodi Track-asentoon ja ottaa tosissaan tuntumaa pyörän ominaisuuksiin. Laajempi koeajoraportti uudesta Speed Triple RS:stä luvassa MP Maailmassa 4/2018.

Uusin numero