Koeajossa Indian Nightshift 2 – Janne Juntusen rakentama hyväntekeväisyyspyörä valmiina uuteen kotiin

Nuorten moottoripajatoiminnan tukemiseksi rakennettu ja MP20-messujen arpajaisilla uuden kodin saava Indian Nightshift 2 valmistui juuri sopivasti MP20-messujen kynnyksellä. Kävimme kokeilemassa miltä pyörä tuntuu Messukeskuksen koeajoradalla.

Koska uniikki pyörä on MP20-messujen hyväntekeväisyysarpajaisten palkintona, ei sitä olisi kovinkaan suotavaa kaataa messujen aattoiltana. Torstai-iltapäivänä muutamalle kuljettajalle annettiin siitä huolimatta mahdollisuus koeajaa Indian Nightshift 2. Tällä kertaa koeajajille asetettiin täysin poikkeuksellinen vaatimus; etunimi piti olla Janne päästäkseen ajamaan pyörää. Radalla nähtiinkin pyörän rakentanut Janne Juntunen, Bomberin Janne Uskali sekä allekirjoittanut. 

Uunituore koeajoradan asfaltti oli vielä liukas, joten pyörän ominaisuuksia ei lähdetty ulosmittaamaan, vaan lähinnä otettiin ensipuraisu pyörästä ja sen ajotuntumasta. Sivusta katsottuna jalkatapit näyttää viedyn äärimmäisen taakse, mutta satulaan istahtaessa jalat nousevat luontevasti juuri jalkatappien kohdalle. Ajoasennossa on haettu racer-tyyliä, mutta kuitenkin sen verran loivasti että pyörä soveltuu hyvin normaaliin ajoon. 

Tekniikka pyörässä on pidetty käytännössä vakiona, joten kaikki toimii hienosti ja pehmeästi kuin vakiopyörässä. Esimerkiksi sähköpuolella ainoa muutos on uudet vilkut. Vaikka tankki on tehty itse, niin sen sisäänkin on sovitettu Indianin oma polttoainepumppu. 

Kuljettajan ja varsinkin kaikkien ulkopuolisten huomion kiinnittää pyörän tällä hetkellä vielä raaka ja kova ääni. Näyttelyä silmälläpitäen rakennettu suora putki täräyttää maailmalle melkoisen desibelimäärän, mutta vastaavasti se korvaa tyylikkäällä ulkonäöllä pienet puutteet äänen vaimennustehossa.

Viikko sitten Kineolta saapuneet pinnavanteet sopivat maukkaasti pyörän tyyliin ja Brembon valikoimien ylähyllyltä valitut jarruratkaisut sekä näyttävät hyviltä että tuntuvat koeajossa toimivan kuten jarrut parhaimmillaan; niihin ei tule kiinnitettyä mitään huomiota. Etujarrulevy on peräti 330-millinen. 50-millinen radiaalisatula ja 15 millin radiaalinen pääsylinteri kruunaavat jarrukokonaisuuden. 

Juntunen korostaa pyörän suunnittelussa ja rakentelussa painotetun koko ajan sitä, että se sopisi mahdollisimman hyvin jokapäiväiseen arkikäyttöön. Koeajon perusteella tavoite on täyttynyt upeasti. Janne Juntunen toivookin pyörän päätyvän kotiin, jossa sillä ajetaan, ei vain ihailla sitä tai käytetä näyttelyissä.

Kuvat eivät anna täyttä oikeutta Nightshift 2:lle, sillä pyörän lopullinen maalaus tehdään vasta MP20-messujen aikana Petrol Circuksen työpaja-aueella. Kannattaakin tulla MP20-messuille ja seuraamaan pyörän valmistumista. Ja ostaa kympillä hyväntekeväisyysarpa, ja toivoa että on se onnellinen joka saa Indianin omakseen.

Tai hei, älkää ostako niitä arpoja, niin on sitten minulla suurempi mahdollisuus voittaa 35 000 arvoinen pyörä. Koeajon aikana nimittäin nosti päätään voimakas Indianin omistamisenhalu, joten taidan ostaa kasapäin niitä arpoja heti perjantaina messuilla. 

Lähtökohta ja lopputulos.

Lue myös: