Koeajoimme moottoripyörän ja ajovarusteet joita ei ole olemassa

Vaikka kuvissa näkyvä moottoripyörä ja ajovarusteet kiinnostaisivat, niin kumpiakaan ei ole vielä saatavilla. Kun koeajossa olleen KTM RC 390:n sarjatuotanto ja koeajossa testattavana olleiden Sweepin ensi vuoden ajovarusteiden tuotanto jossain vaiheessa alkaa, ei kaikki silloin välttämättä ole täsmälleen kuin näissä kuvissa.

Ei ole ensimmäinen kerta, kun käymme koeajamassa uuden moottoripyörämallin ennen sen sarjatuotannon aloittamista. Päinvastoin, kansainväliset lehdistökoeajot järjestetään useimmiten jo vähän ennen kuin kyseisen pyörämallin sarjatuotanto alkaa. Erikoista tällä kertaa oli se, että KTM RC 390:n koeajo järjestettiin jo peräti kuusi kuukautta ennen kuin ensimmäinen pyöräerä saapuu jälleenmyyjille. Tästä voidaan laskea, että tuotantolinjakin käynnistynee vasta muutama kuukausi koeajon jälkeen. Kyseessä oli siis niin sanottu pre-production bike eli esituotantosarjan pyörä. Nämä ovat käytännössä käsintehtyjä pyöriä, jotka eivät koeajojen jälkeen päädy kuluttajille, vaan joutuvat testiajojen jälkeen useimmiten paalattaviksi. Kun alihankkijatkaan eivät ole vielä aloittaneet osien tekemistä, niin tietty käsityön leima näkyy muutamissa osissa selvästi. Kun kysyin KTM:n edustajalta, että onko tuotantopyörään tulossa muutoksia koeajettavaan pre-production bikeen verrattuna, niin vastaus oli myönteinen. Ja hän myös auliisti kertoi miltä osin muutoksia ainakin on tulossa. Mittaristoa, ajovaloa ja etukatetta kannatteleva apurunko ei ollut vielä lopullisessa kuosissaan, ja myös sen väri tulee muuttumaan tämänhetkisestä. Äänenvaimentimen lämpösuojat olivat aavistuksen käsintehdyn näköiset, ja niidenkin ulkonäkö saattaa vähän muuttua, ja ainakin viimeistelyn taso kohenee sarjatuotantopyörissä. Usein myös johtosarjat ovat joidenkin merkkien esituotantosarjan pyörissä vähän sinnepäin ja nippusiteitä saattaa olla normaalia enemmän johtoja kannattelemassa.Koeajokuvissa näitä keskeneräisyyksiä ei käytännössä havaitse. Mutta mikä tärkeintä, tekniikaltaan pyörät vastaavat jo sarjatuotantopyöriä. Ja sehän on tärkeintä, kun koeajotunnelmia välitetään lukijoille. Poikkeuksena vuosien varrella on muutaman pyörän kohdalla tullut vastaan tilanne, että ominaisuutta, jota toimittajat kautta linjan ovat arvostelleet koeajetuissa esituotantosarjan pyörissä, on muokattu ja ajotuntuma on ollut erilainen varsinaisissa tuotantopyörissä. Tällaisia asioita voivat olla esimerkiksi iskunvaimennuksen shimmaukset tai jarrupalavalinta.

Tämän artikkelin kahdessa ajokuvassa nähdään kuljettajan käyttävän kummassakin eri ajopukua. Maantielenkillä käytössä oli nahkatakki ja ajofarkut, rata-ajossa kaksiosainen nahkapuku. Molemmat ovat Sweepin ensi vuoden ajopukumallistoon kuuluvia tuotteita. Kun tuotteet on saatu suunnittelupöydällä valmiiksi, on niistä sen jälkeen valmistettu tehtaalla ns. sample- eli näytekappaleet. Vasta silloin nähdään miltä tuote näyttää oikeasti, ja on myös mahdollista testata miltä se tuntuu käytössä. Juuri siksi meillä oli sample-puvut käytössä koeajossa. Pääsimme testaamaan niitä aidossa käyttöympäristössä. Erityisesti nahkapuku joutui lähes 30 asteen helteessä rata-ajossa erityisen kovaan testiin. Suomeen palattuamme veimme puvut takaisin, ja pukujen ominaisuudet ja toimivuus käytiin kohta kohdalta läpi. Tilanne oli pitkälti sama kuin KTM:n koeajopyörän suhteen, isot linjat olivat kunnossa mutta pieniin yksityiskohtiin on luvassa vielä muutoksia. Pukujen istuvuus oli hyvä ja selviä parannuksia aiempiin malleihin on luvassa. Löysimme myös muutamia asioita, joita hienosäätämällä ajopukujen ominaisuuksia saatetaan saada vieläkin paremmiksi. 

Mutta kuten otsikossa todettiin, koeajossa ollutta pyörää ja ajovarusteita ei täsmälleen näissä muodoissaan tule missään vaiheessa markkinoille, vaan tuotantoon päätyessä niihin on ehditty tehdä jo pikku viilauksia ja viimeistelyjä, teidän käyttäjien kannalta parempaan suuntaan.

Ja tässä vielä linkki kyseisen KTM RC 390:n koeajoon:

Viimeisin numero