Koeajo: KTM RC390 – Tätä jokaisen pitäisi kokeilla radalla

KTM:n uudistettu RC390 kasvoi suuremmaksi sekä kooltaan että ominaisuuksiltaan. Koeajo ajettiin pääosin moottoriradalla, ja päivän mittaan selvisi miksi jokaisen motoristin olisi hyvä harjoitella rata-ajoa juuri tällaisella pyörällä.

Paikkana on Autodromo di Modena. 2007 metriä pitkä ja 12 metriä leveä moottorirata, jossa on 11 mutkaa, joista kahdeksan oikealle ja kolme vasemmalle. Radan pituus suhteessa mutkien määrään kertoo jo, että kovin pitkiä suoria ei rataan mahdu. Ja se sopii mainiosti 44 hevosvoimaiselle RC390:lle. 

Kotarien alla on Continental ContiRoad -ensiasennusrenkaat. Ne on tarkoitettu jokapäiväiseen käyttöön, ja palvelemaan myös sadekelejä sekä toimimaan heti liikkeelle lähdettäessä ennen kuin rengas ehtii lämmetä. Rata-ajossa niiden käyttäytyminen on johdonmukaista ja ne varoittavat hyvin pidon rajasta, mutta ne eivät tietenkään tarjoa sporttikumimaista pitoa. Siksi ajolinjat on pidettävä pyöreinä ja pehmeinä. 

Uudistuksen yhteydessä 373-kuutioisen moottorin huipputeho pysyi ennallaan 44 hevosvoimassa, ja sillä saavutetaan A2-korttiluokan suurin sallittu tehopaino-suhde. Vääntö sen sijaan kasvoi 35 newtonmetristä 37 newtonmetriin. Koeajopyöriin on asennettu  Akrapovicin Slip-On -vaimentimet, joilla saadaan vähän makeampi soundi mutta tehonlisäys on korkeintaan marginaalinen. Perusvarustuksesta on karsittu rata-ajoa varten kilpiteline ja peilit pois. 

Heti ensimmäisestä kierroksesta lähtien KTM osoittautuu hauskaksi peliksi radalla. Kun tehoa ei ole liikaa, on ajolinjat valittava niin ettei vauhti kuole mutkissa liikaa. Muuten edellä ajava kaveri pakenee kauemmas koko seuraavan suoran ajan. Kun rata tulee tutummaksi, myös ajolinjat paranevat koko ajan. Parantuvan kaarrenopeuden huomaa selvästi seuraavan suoran nopeudessa, ja erityisesti siinä että parantuneen suoranopeuden seurauksena jarrumerkkiä on siirrettävä aikaisemmaksi. 

Kymmenen toimittajaa samanaikaisesti radalla ja samanlaisilla pyörillä tarkoittaa automaattisesti sitä, että kilvanajoksihan ajaminen käytännössä menee. Heti ensimmäisellä ajosetillä näkee, kun joillakin kuljettajilla tulee ”tilanteita” liiallisen yrittämisen seurauksena. Kun ohituksen yhteydessä yrittää leikata liian terävällä ajolinjalla, loppuu eturenkaan pito. Ruotsin Biken Gerry Nordström nostaa eturenkaan luiston jälkeen pyörän takaisin pystyyn lähes marcmarquezmaiseen tyyliin.

-Kun viimeksi olin näin lähellä kaatua, niin silloin myös kaaduin, kuittaa Gerry tilanteen jälkikäteen varikolla. 

Takarenkaan pitokin on kovilla, jos avaa kaasun reilusti pyörän ollessa vielä kyljellään kaarteen ulostulossa. Mutta tasapaino pyörässä on hyvä. Kunhan pysyy maltti mukana niin pyörä kääntyy helposti mutkiin, pitää halutun linjan ja jousituskin selviää kunnialla Autodromo di Modenan sileällä asfaltilla. Osansa hyvään tuntumaan ja rajojen helppoon etsimiseen tuo myös kallistuksen huomioivat luistonesto- ja ABS-järjestelmät. Ne antavat anteeksi kuljettajan virheitä ja mahdollistavat jarrutuksen jatkumisen myös kaarteeseen sisään, mutta fysiikan lakeja nämäkään järjestelmät eivät muuta.

Päivän aikana jokaisella on kuusi noin 12 kierroksen ajovuoroa radalla. Yhden vuoron ajaksi on mahdollisuus saada alle ”Supersport”-luokan RC390. Lainausmerkeissä siksi, että esituotantosarjan pyörillä ei ole vielä luokitusta, ja muutokset on tehty hieman sääntöjä soveltaen. ”Annoin pojille tehtäväksi muokata pyörää saatesanoilla, että tehkää kuin tekisitte ratapyörän itsellenne”, sanoo KTM:n tuotepäällikkö Adriaan SInke. Siihen on vaihdettu ECUun eri kartta, kisakäyttöön tarkoitettu kokoputkisto, parempi WP-jousitus ja renkaiksi eteen rataslicksi ja taakse rata-ajoon tarkoitettu mutta katulaillinen Pirelli Diablo Supercorsa SC2. Ero perusmallin ajotuntumaan on heti selkeä. Pyörä kääntyy sporttirenkailla selvästi nopeammin kaarteisiin sisään, ajolinjoja voi muokata paremman rengaspidon seurauksena ja tottakai kalliimpi jousituskin tuo oman mausteensa ajamiseen. Kierrosajat ovat selvästi parempia. 

Mutta. Vakiorenkailla ja pyörän perusasetuksilla ajamisessa on silti jotain kiehtovaa. Se opettaa kuskille helpommin ja nopeammin, mistä rata-ajossa on kyse. Ja samalla pyöränhallinnassa. Omia ajovirheitä ei voi paikata kääntämällä seuraavalla suoralla enemmän kaasua kuin kilpakumppani. On opittava oikeat ajolinjat ja oikeat jarrutuspaikat. Moni karsastaa rata-ajoa ja sanoo sen kuuluvan vain huimapäille ja niille, jotka tähtäävät kilpailemiseen. Mutta rata-ajo opettaa paljon myös tavallisille katumotoristeille, erityisesti Kotarin tapauksessa kun tehoa ei ole vaarallisen paljon eikä niin että sillä voisi paikata virheitä. Palkitsevaa on se, että ajamisen kehityksen huomaa selkeästi jo yhden ajopäivän aikana. Kannattaa kokeilla!

Varsinainen koeajoartikkeli KTM RC390:stä julkaistaan Biken numerossa 9/2021. Siinä kerromme laajemmin pyörän ominaisuuksista ja mukana myös kokemuksia maantieajo-osuudelta, joka ajettiin aamupäivällä ennen moottoriradalle siirtymistä. Tilaa Bike tai osta omasi irtonumerona. Bike nro 9/2021 tulee myyntiin 30. syyskuuta 2021. Tilaajat saavat sen jo paria päivää aikaisemmin.

KTM RC390

Moottori: yksisylinterinen, nestejäähdytetty nelitahtimoottori, 373cc

Teho: 44 hv

Vääntö: 37 Nm

Voimansiirto: märkä monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Tankin tilavuus: 13,7 litraa

Istuinkorkeus: 824 mm

Paino ajokunnossa mutta ilman polttoainetta: 155 kg

Artikkeli uuden RC390:n esittelystä, jossa kerrottu tarkemmin uudistuksista:

Viimeisin numero