Koeajo: Yamaha Ténéré 700 World Raid – Monipuolisempi seikkailija

Isompi tankki, monipuolisempi jousitus ja paremmat varustetaso ja mukavuus. Uusi World Raid on perus-Ténéréä 3000 euroa kalliimpi, mutta lisähinnalle saa monipuolista vastinetta.

Vuonna 2019 esitelty Ténéré 700 nousi välittömästi keskikokoisten seikkailupyörien myyntitilastojen kärkeen. Nyt Ténéré-mallisto laajenee, kun vuorossa on uusi World Raid. Se poikkeaa ulkonäön lisäksi myös teknisesti monelta osin merkittävästi perusmallista.

Tärkeimmät muutokset perusmalliin verrattuna:

  • 23-litrainen tankki
  • Tasaisempi Rally-satula, istuinkorkeus +15 mm
  • 5-tuumainen TFT-värimittaristo
  • Kolmiasentoinen ABS
  • Uusi täysin säädettävä KYB-etujousitus 20 mm pidemmällä joustomatkalla
  • Säädettävä Öhlins-ohjausiskunvaimennin
  • Uusi lisäsäiliölllinen takapään monojousitus 20 mm pidemmällä joustomatkalla
  • Korkeampi tuulilasi irrotettavilla sivuohjaimilla
  • Uudet ohjaustangon katkaisimet
  • Kolmiosainen moottorin pohjapanssari

Koeajopäivä on suunniteltu monipuoliseksi. Ajokilometrejä on edessä 350, josta puolet asfaltilla, 45 prosenttia soralla ja viisi prosenttia puhdasta offroadia. Lämpötilakin kohoaa koeajon aikana 34 asteeseen, joten pölyisissä oloissa hikoilemalla pääsee helposti aitoon seikkailutunnelmaan. Uudesta mittaristosta ja uusista ohjaustangon katkaisimista huolimatta tunnelma ohjaamossa on heti tuttu, jos on ajanut perus-seiskasatasella Ténéréllä. Ajotuntuma on yllättävän samanlainen huolimatta isomman tankin ja paremman varustetason mukana tuomasta 16 lisäkilosta sekä pidempien joustomatkojen mukanaan tuomasta suuremmasta istuinkorkeudesta.

Alkuun ajetaan viitisenkymmentä kilometriä asfalttimutkia. Tankki on ladattu piripintaan ennen lähtöä, mutta tuntuma ei ole yläpainoinen, ja Yamahan väite lähes samasta painopisteestä perusmallin kanssa tuntuu uskottavalta. Perusmalliin nähden 15 milliä korkeampi tuulilasi ja sen uudet sivuohjaimet tuntuvat selvältä parannukselta, sillä turbulenssi puuttuu ja 180-senttinen kuljettaja on hyvin suojassa ajoviimalta kaikissa kuviteltavissa olevissa nopeuksissa. Leveämpi tankki suojaa jalkoja ajoviimalta lähes täydellisesti, melkein kuin ajaisi katetulla matkapyörällä. Mukavuutta tuo myös tasaisempi kaksiosainen satula, jossa tankin päälle taittuva etuosa on perusmalliin nähden loivempi sallien paremmin istuma-asennon vaihtelun pituussuunnassa. Perusmallin lcd-mittaristo on vaihtunut vertikaaliseen Roadbook-tyyliseen TFT-värimittaristoon, joka ominaisuuksiltaan on selvästi monipuolisempi. Kuljettaja voi valita kolmesta eri näyttöteemasta (Explorer, Street, Raid) mieluisimman ja varustukseen kuuluu myös bluetooth-yhdistettävyys älypuhelimen kanssa. Mittaristo on toiminnaltaan ja luettavuudeltaan muuten hyvä, mutta varoitusvalot ja erityisesti vihreät suuntavilkun merkkivalot erottuvat auringonpaisteessa huonosti.

Lue koko laajempi koeajoraportti – jossa myös Ténérén käyttäytymisestä soralla ja maastossa – seuraavasta Biken numerosta 6/2022, joka ilmestyy 27.5.2022.

Moottori: nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori

Iskutilavuus: 689 cc

Suurin teho: 73 hv (54 kW) / 9 000 r/min

Suurin vääntö: 68 Nm / 6 500 r/min

Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli 1595 mm

Istuinkorkeus 890 mm

Joustomatka edessä/takana 230/220 mm

Renkaat: 90/90-21; 150/70R18

Polttoainesäiliö 23 litraa

Paino tankattuna 220 kg

Takuu 2 vuotta

Hinta 16 553 €

Uusin numero