Koeajo: Triumph Tiger Sport 660 – Kevyt matkasportti edullisesti

Tiger Sport 660 tarjoilee paitsi hienon kolmisylinterisen moottorin, myös tasapainoiset ajo-ominaisuudet ja luokassaan todella laadukkaat lisävarusteet matkailuun.

Triumph Tiger Sport 660 on aikaisemmin jo esitelty lyhyesti kansainvälisen koeajotapahtuman yhteydessä, mutta nyt pyörä saatiin tuoreeltaan koeajoon myös kotimaan kamaralla. Kolmisylinterisen Tiger Sport 660:n tekniikka perustuu vuosi sitten markkinoille tulleeseen nakumalli Tridentiin. Kolme sylinteriä, 660 kuutiosenttimetriä ja 81 hevosvoimaa sivistyneesti tarjoiltuna. 

Allround, virallisesti Triumphin uutuus kai edustaa kyseistä luokkaa. Käytännössä se on kuitenkin sporttourer, mutta hieman korkeampiprofiilinen seikkailuhenkinen ulkonäkö myy tällä hetkellä paremmin, joten Tiger Sport on muotoiltu ajan henkeen sopivasti. Pääkilpailijaksi voi nimetä Yamaha Tracer 7:n, joka perustuu vastaavasti Yamahan saman kokoluokan huippusuosittuun nakumalliin eli MT-07:aan.

Pysty ajoasento ja 150 millin joustomatkat sopivat mainiosti keväisille roudan raiskaamille ja hiekoitetuilla suomalaisille asfalttiteille. Jousituksessa vain takajousen esijännitys on säädettävissä, onneksi pikasäätönä takajalkatapin rungon yhteyteen kiinnitetyllä säätöpyörällä. Vaimennukset ovat löysähköt, mutta kuitenkin pyörän tyyliin sopivat. Enimmäkseen ne tarjoavat pehmeyttä ja mukavuutta, ja urheilullisella tyylillä mutkateillä edetessä löytää halutessaan helposti rajan, jonka yläpuolella pyörä keinahtelee iloisesti epätasaisuuksia ylittäessään. Mutta Tiger Sport ei ole mikään sporttipyörä, vaan tehty pidemmille matkoille ja vähän rauhallisempaan ajotyyliin sopivaksi, joten käyttötarkoitukseensa nähden jousituksen asetukset ovat sopivat. 

Mittariston luettavuus on vain keskitasoa ja vähänkin takaa paistava aurinko peilaa niin että luettavuus vielä heikkenee. Mittariston käyttöliittymä on sinällään selkeä, kun vasemmassa kahvassa on neljä nuolinäppäintä joilla mittaristossa surffataan haluttuun suuntaan. Käyttö onnistuu vaivatta ilman harjoittelua tai ohjekirjan tavaamista. Korkeussäädettävä tuulilasi tarjoaa hyvän suojan ylävartalolle, eikä tuulilasi aiheuta haitallista turbulenssia ainakaan 180-senttisen kuljettajan kypärään.

Moottori on varsin kuminauhamainen, sillä kuutosvaihteella se vetää aivan tyhjäkäynniltä lähtien eli 35 km/h mittarinopeudesta kakistelematta. Urheilullisella tyylillä ajetussa koeajossa kulutus nousi tasan viiteen litraan sadalla, mutta hieman rauhallisemmalla tyylillä pääsee varmasti valmistajan lupaamaan 4,5 litraan, jopa sen allekin, jolloin toimintamatka lähentelee 400 kilometriä.

11 750 euron hinta on varsin maltillinen, jopa luokassaan. Koeajon aikana tuli mietittyä useampaan kertaan, että Tiger Sportin suorituskyky ja ominaisuudet riittäisivät aivan kaikkeen ajoon, jos nyt ei pääpaino ole kahdestaan matkailussa Alpeilla. Erityiskiitoksen pyörä saa todella laadukkaiksi suunnitelluista lisävarusteistaan. Esimerkiksi sivulaukut ja takalaukku ovat erittäin tukevat, kovat muovilaukut yksiavainjärjestelmällä ja tukevilla lukituksilla. Ei mitään kangaslaukkuja vetoketjulukituksilla, kuten tässä luokassa liian usein on tapana. Toki laukut maksavatkin, sivulaukut yhteensä 670 euroa ja takalaukku 330 euroa, jolloin yhteishinnaksi tulee tasan tonttu. Ja siihen päälle laukkutelineet ja värikuoret, jolloin kolmen laukun kokonaishinnaksi tulee reilut 1400 euroa. Koeajopyörässä oli myös kahteen suuntaan toimiva quickshifter (390 €), kahvanlämmittimeet (295 €) ja kahvasuojat (145 €) sekä bluetooth (295 €).

Koeajon jälkeen mielikuvaksi jäi, että Tiger Sport 660 on laadukkuutta ja sivistynyttä käytöstä arvostavalle motoristille edullinen järkivalinta. Puutteet ovat pieniä, kuten mainittu mittarilasin heijastus. Lisäksi välitys on matka-ajoa silmälläpitäen lyhyt, sillä kuutosella neljä tuhatta kierrosta vastaa vain 85 kilometrin mittarinopeutta. Moottoritienopeuksissa kierrosluku nousee jo lähes 6000 kierrokseen, jolloin myös värinät alkavat tuntua. Ketjuvetoisessa tällaiseen ”ongelmaan” on tietysti helppo ratkaisu harventaa välitystä, ja tuntuu että rivikolmosen voima sallisi vähän pidemmän välityksen, joskin vaihteiden vaihtotarve eri ajotilanteissa varmasti kasvaisi. 

Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 660cc 

Teho: 81 hv / 10 250 r/min

Vääntö: 64 Nm / 6 250 r/min

Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli; 1418 mm

Istuinkorkeus: 835 mm

Tankin tilavuus: 17,2 litraa

Paino tankattuna: 206 kg

Hinta: 11 750 €

Uusin numero