Koeajo: Moto Guzzi V85 TT Special – Luokan väriläiskä

Keskikoon ainoa kardaanivetoinen seikkailupyörä Moto Guzzi V85 TT tarjoaa ison pyörän tuntua ominaisuuksillaan. 

Guzzi on perinteisesti tarjonnut vaihtoehdon erilaista moottoripyörää etsivälle. Uusi V85 TT on ominaisuuksiltaan yllättävän lähellä muita saman luokan pyöriä, vaikka erikoisuuksina tästäkin löytyy mm. pitkittäin sijoitettu ilmajäähdytteinen V2-moottori, kuivakytkin ja kardaaniveto ainoana luokassaan.

Ilmajäähdytteistä ja ”vain” 80-hevosvoimaista moottoria joku saattaa etukäteen vierastaa. Turhaan. Yläkierroksilta tosin puuttuu varsinainen tehopiikki, mutta voimaa tulee tasaisesti ulos käytännössä 4000 kierrokselta noin 8000 kierroksen punarajalle asti. Erityisesti soratiellä voiman tasaisuus laajalla kierrosalueella on pelkkää plussaa, sillä se helpottaa pyörän hallintaa ja käytös on koko ajan ennakoitavaa. Ja käsi pystyyn se, joka ajaa seikkailupyörällä jatkuvasti huipputehon kierrosluvulla. Jaa, ei nouse kovinkaan montaa kättä…

Offroad-asetuksessa takarenkaan ABS-järjestelmä kytkeytyy pois toiminnasta ja MGCT-luistonesto sallii takarenkaalle enemmän luistoa. Hyvien ajo-ominaisuuksien ansiosta Guzzi osoittautuikin hauskaksi ja yllättävän nopeaksi peliksi soratiellä. Voin ainakin omalta kohdaltani sanoa, että esimerkiksi 50 prosenttia suurempi huipputeho yläkierroksilla ei olisi tehnyt minusta soralla sekuntiakaan nopeampaa kuljettajaa. 

Tyhjäkäynti on säädetty noin 1300 kierroksen kohdalle ja silloin moottori käy epätasaisesti kuin kireä kisakone. Kierrosten noustessa käynti tasoittuu nopeasti ja moottori vetää jo 2000 kierroksesta alkaen kaikilla vaihteilla ilman mutinoita. Erityisesti V85 TT yllättää polttoainetaloudellaan. Tehdas lupaa keskikulutukseksi 4,9 litraa sadalle, mutta vaihtelevarytmisessä ja melko paljon soratieosuuksia sisältäneessä koeajossa ajotietokone näytti keskikulutukseksi 4,4 litraa sadalle. Tankattuna 229-kiloiselle ja ilmanvastukseltaan eduskuntataloa muistuttavalle moottoripyörälle hyvä lukema.

Huippunopeuttakin Guzzi kerää mittarin mukaan – tosin pienen hetken odottelun jälkeen – tasarahan kaksi markkaa. Laajempi V85 TT:n koeajoraportti seuraavassa Biken painetussa lehdessä, joka ilmestyy 16.5. Lue!

Moto Guzzi V85 TT 

Moottori Pitkittäinen V2, ilmajäähdytys, 853 cm³

Poraus x isku 84 x 77 mm

Suurin teho 59 kW (80 hv) / 7750 r/min

Suurin vääntö 80 Nm / 5000 r/min

RUNKO JA JOUSITUS

Runkorakenne Teräsputkirunko

Renkaat 110/80R19 / 150/70R17

Akseliväli 1530 mm

Istuinkorkeus 830 mm

Paino tankattuna 229 kg

Polttoainesäiliö 23 litraa

Takuu 2 vuotta

Hinta perusmalli 15 990 €, kolmivärinen Special 16 460 €