Koeajo: KTM 890 Duke R – nyt lähtee kortti!

KTM 890 Duke R (kuva: Janne Huhtala)

Jos jollakin pyörällä on helppo menettää ajokortti, niin uudella 890 Duke R:llä. Paljon tehoa, vähän painoa ja rähinähenkeä enemmän kuin lääkäri määrää. Siitä on Duke R tehty.

Kuvittele että olet ajanut pari kesää 15-hevosvoimaisella satapiikillä, ja sitten siihen vaihdetaan 500-kuutioisen crossipyörän moottori. Suorituskyky moninkertaistuu. Painoa ei ole juuri mitään, mutta siitä huolimatta ajo-ominaisuudet, jousitus ja jarrut saadaan nostettua uuden suorituskyvyn edellyttämälle tasolle. Siltä tuntuu uusi 890 Duke R.

Pari vuotta sitten esitellyn 790 Duken yläpuolelle osattiin odottaa R-versiota, mutta siitä huolimatta KTM pääsi yllättämään. Ei tullut 790 Duke ärrää, vaan 890 Duke R. Kaksisylinterisen rivimoottorin sylinterien sekä porausta että iskunpituutta kasvatettiin, puristussuhdetta nostettiin ja maksimikierroslukua kasvatettiin. Mausteeksi lisättiin huippuluokan jarrut ja täysin säädettävä jousitus sekä aggressiivisempi ajoasento ja ulkonäkö. Tehoa 121 hevosvoimaa, vääntöä 99 newtonmetriä ja kuivapaino 166 kiloa. Huh!

Alle 3500 kierroksen Duke R:llä ei pysty ajamaan pintakaasulla, sillä se nypyttää ikävästi. Pyörää ei olekaan suunniteltu sunnuntain kirkkomatkoille tai toimistorotan työmatka-ajoneuvoksi läppärireppu selässä, vaan oikealle motoristille joka haluaa nauttia mutkateistä, ja ehkä nöyryyttää isompia ja tehokkaampia pyöriä siellä. 

890 Duke R suorastaan vaatii ajamaan aktiivisesti, ehkä jopa aggressiivisesti. Mutkiin voi mennä ”ylikovaa” ja jarruttaa aivan liian myöhään, silti pyörä tottelee nöyrästi ja tuntuu että paljon kovempaakin olisi voinut ajaa. Mutkateillä ajaessa tulikin mieleen jo legendaksi muodostunut YouTube-video, jossa kokenut rallikartturi Seppo Kopra opastaa aloittelevaa B-junioria tyyliin ”pidä vaan kaasu pohjassa niin näet miten helppoo se on”, ”nypyn yli vaan täysillä, v!##u se mihinkään käänny” ja ”kaasua kaasua vaan, pikkasen ylikovaa niin se kääntyilee”. (jos et ole nähnyt kyseistä videota, niin voit katsoa sen avaamalla oheinen linkki: Seppo Kopran ohjeet B-junnulle ). Samoilla ohjeilla 890 Duke R kääntyilee ja kuljettaja huomaa miten helppoa ajaminen on.

Hieman kulmikkaat moottorin ominaisuudet eivät tässä tapauksessa haittaa, vaan ne sointuvat yhteen kulmikkaan ulkomuodon ja ”Ready To Race” -sloganin kanssa. Lyhyet välitykset ja kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin viimeistelevät ajonautinnon, ja suorituskyvyn. Yksi markkinoiden hauskimpia pyöriä, ja lisäksi sellainen joka on parhaimmillaan jo mutkatienopeuksilla.

Koeajamme pyörää vielä yhden päivän lisää ja koostamme siitä kattavan koeajoraportin ensi viikon maanantaina painoon menevään lehteen. Kunhan Bike-lehden 5/2020 painomuste kuivuu ja posti kiikuttaa lehden postilaatikkoosi, pääset sinäkin lukemaan lisää pyörän ominaisuuksista.

KTM 890 Duke R

Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 890cc

Teho: 121 hv / 9250 r/min

Vääntö: 99 Nm / 7750 r/min

Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1482 mm

Istuinkorkeus: 834 mm

Tankin tilavuus: 14 litraa

Kuivapaino 166 kg

Hinta: 16 557 €

Uusin numero