Koeajo: KTM 390 Adventure – Hauska, kevyt ja edullinen

390 Adventurella soratiet ja maastopolut on selvästi helpompi ottaa haltuun kuin isoilla möhkö-adventureilla.

Uuden pikku-Adventuren 855 millin istuinkorkeus saa pyörän tuntumaan kaikin puolin isolta. Keveyden ansiosta se on kuitenkin helppo hallittava ja työnnettävä parkkipaikalla, vaikka 180-senttisellä kuljettajalla vain päkiät yltävät maahan. Istuin on kova ja sen terävät kulmat tuntuvat selvästi kun jalat ovat maassa. Kunhan lähdetään liikkeelle ja nostaa jalat tapeille, niin kova satula tuntuu ajossa mainiolta ja antaa hyvän palautteen pyörän liikkeistä. Tuulilasi on matala nysä samaan tyyliin kuin 790 Adventuren R -mallissa. Muutenkin KTM sanoo ottaneensa mallia 790 Adventuresta, vaikka moottori onkin suoraan peräisin pienemmästä 390 Dukesta.

373-kuutioinen yksisylinterinen moottori pitää kierroksista. Sitä silmällä pitäen vaihteistoon on valittu lyhyet välitykset. Ykkönen riittää 57 kilometrin mittarinopeuteen, kakkonen 82:een ja kolmonen 108:aan. Maksimiteho 44 hevosvoimaa saadaan ulos 9000 kierroksella ja punaraja alkaa 10 000 kierroksen kohdalta. Ensimmäisissä ohitustilanteissa on tulla kiire, kun isompiin moottoreihin tottuneena yrittää kiihdytyksissä vain kääntää kaasukahvaa vaihtamatta vaihdetta pienemmälle. Kunhan moottorin luonteeseen tottuu, niin ajaminen muuttuu koko ajan hauskemmaksi; kaasukahvaa saa kääntää reilusti ja kevyttoimista vaihteistoa selata ylös-alas ahkerasti.

Koeajoreitin kivikkoisella ja kuivalla maasto-osuudella pölyä on riittämiin. Lyhyehköt joustomatkat – edessä 170 ja takana 177 milliä – arveluttavat, kun eturengas ylittää ensimmäisiä kiviä. Pyörän käytös on johdonmukaista ja luotto syntyy nopeasti, kun pyörä ei tee mitään odottamatonta. Isoilla vaihteilla ja alhaisilla kierroksilla vedättämistä 373-kuutioinen moottori ei salli, vaan vaatii ymmärrettävästi kierroksia ja ahkeraa vaihteiden käyttöä. Shifteri osoittaakin tarpeellisuutensa moneen kertaan. Tilanteet, joissa pitää nopeasti vaihtaa pienemmälle, tuntuvat shifterin mahdollistaman kytkimettömän vaihtamisen ansiosta pelkältä juhlalta. Tähän yhdistyy vielä luistokytkimen aikaansaama pehmeys pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa.

390 Adventuren hinta on saatu puristettua alle 8000 euroon, tarkalleen 7988 euroon. Saman koko- ja hintaluokan kilpailijoita on vähän, ja niissäkin on yleensä A2-luokan rajoihin nähden alamittainen moottori. KTM kehuukin 390 Adventuren tehopaino-suhteen olevan luokkansa paras, vaikka mukaan lasketaan kaikki alle 500-kuutioiset yksi- ja kaksisylinteriset seikkailupyörät.

KTM 390 Adventuren kuuden sivun koeajoartikkelin kokonaisuudessaan voit lukea huhtikuun Bikestä, joka ilmestyy 16.4.2020. Tilaajilla jo muutamaa päivää aikaisemmin.

Iskutilavuus yksisylinterinen, 373 cm³

Suurin teho 32 kW (44 hv) / 9000 r/min

Suurin vääntö 37 Nm / 7000 r/min

Voimansiirto 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli 1430 mm

Istuinkorkeus 855 mm

Joustomatka edessä/takana 170/177 mm

Kuivapaino 158 kg

Polttoainesäiliö 14,5 litraa.

Takuu 2 vuotta

Hinta: 7988 €

Uusin numero