Koeajo: Kawasaki Z650 RS – Tyylillä toteutettu

Kawasakin Z650 RS perustuu Z650-nakumalliin, mutta on selvästi kookkaampi ja tyylikkäämpi.

Harmaa retrohenkinen kaksivärimaalaus, tyylikkäät sirot pintavanteita muistuttavat monipuolaiset valuvanteet, pyöreä ajovalo ja pyöreät mittarit sekä viimeisenä yksityiskohtana koeajopyörään vaihdettu Akrapovicin vaimennin. RS poikkeaa huomattavan paljon perusmallin Z650:sta ulkoisesti, mutta tekniikka on sama.

Perusmallin Z650 on ymmärrettävästi tehty sopimaan myös vähemmän kokemusta hankkineille motoristeille. Siksi matala 790 millin istuinkorkeus on ymmärrettävä ja hyvin perustasoinen ulkonäkö on ymmärrettävä, sillä kilpailu tässä luokassa on kovaa eikä hintaa nostavia ratkaisuja juuri sallita. Siksi retrohenkinen Z650 RS onkin positiivinen yllätys erilaisine ratkaisuineen.

Kun istahtaa RS:n satulaan, niin tuntuma on hyvin erilainen kuin perus-Zetassa. Istuinkorkeus on 30 milliä korkeampi (820 mm), mikä luo heti mielikuvan selvästi suuremmasta pyörästä. Kun perusmallissa kuljettaja istuu pyörän sisällä, niin RS:ssä kuljettaja tuntee istuvansa pyörän päällä. Mikä sopiikin hyvin retropyörän tunnelmaan. Silmiinpistävin muutos perusmalliin nähden kuljettajan paikalla on kaksi pyöreää mittaria, joiden välissä lcd-näyttö on sopivan himmeä, jotta se ei pomppaa liikaa silmille. Tämäkin retrovehkeeseen sopiva ratkaisu.

Kun lähdetään liikkeelle, niin rivikakkosen ääni on Akran putkella terävä mutta miellyttävän hiljainen. Vaihteet on välitetty lyhyiksi, ykkönen riittää noin 73 kilometrin mittarinopeuteen, kakkonen 105:een. Satasen vauhdissa kuutosvaihteella kierrosluku on noin 4800. Välitykset ovat pyörän tehoon nähden sopivat. Moottori vetää puhtaasti jo 2000 kierroksesta alkaen ja punaraja on 10 000 kierroksella, joten käyttöalue on ilahduttavan laaja.

Kokonaisuutena Kawasaki on onnistunut jälleen loistavasti uuden mallin suunnittelussaan. Z650 RS jakaa selvästi saman DNA:n isomman Z900 RS:n kanssa, mutta sopivasti vaatimattomammassa mittakaavassa. Mittariston toteutus on pienemmässä RS:ssä ole aivan yhtä tyylikäs, mutta kuitenkin perusmallia selvästi tyylikkäämpi. Samaa tyyliä isomman kanssa on noudatettu monessakin kohdassa, niin ulkonäön kuin yksityiskohtien kohdalla. Ja mikä parasta, kooltaan Z650 RS sopii myös isokokoiselle kuljettajalle. 

Laajempi koeajoraportti luvassa myöhemmin Biken painetussa lehdessä.

Moottori: kaksisylinterinen, nestejäähdytteinen rivimoottori, 649cc

Teho: 68 hv / 8 000 r/min

Vääntö: 64 Nm / 6700 r/min

Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1405 mm

Istuinkorkeus: 820 mm

Tankin tilavuus: 12 litraa

Paino tankattuna: 187 kg

Hinta 10 995 €

Uusin numero