Koeajo: Kawasaki Z H2 – ahdin määrää tahdin

Prätkäurani lyhin ykkösvaihde! No ei ehkä oikeasti ollut, mutta siltä tuntui kun käänsi ensimmäisen kerran kaasukahvan ääriasentoon.

Kawasakin tälle kaudelle esittelemä kompressoriahdettu Z H2 on eräänlainen sleeper. Ulkonäössä on haettu muiden Z-mallien tyyliä ja joku saattaa mennä helppoon ja kuvitella kyseessä olevan ”tavallinen nakupyörä”. 200 hevosvoimaa ja 137 newtonmetriä ovat kunnioitettavia lukemia suhteellisen pystyasennossa ajettavalle nakupyörälle. Kun tähän lisätään se, että ahdetun moottorin voima tulee aivan eri terävyydellä ulos kuin vapaastihengittävän moottorin ruuti, niin Kawasaki on suorituskykyinen, äärettömän hauska ja jopa vaarallinen laite. Eikä teho- ja vääntölukemia siis voi eikä kannata verrata suoraan vaparien lukemiin.

Saimme ensimmäisenä suomalaismediana maahantuojan Z H2:n koeajoon. Maahantuoja Sumekon A-P Vanhala oli sisäänajanut demopyörää tankillisen verran sitä ennen. Luovuttaessaan Kawaa käyttöömme A-P pahoitteli naururemakan saattelemana, että siihen on ”unohtunut” Sport-moodi päälle, että toivottavasti ei haittaa. No sillähän on hyvä ottaa ensituntumat uuteen tykkiin.

Vantaan Koivuhaasta lähdettäessä pyörä tuntui ensimmäisissä risteyksissä ja kiertoliittymissä helpolta hallittavalta, kunhan kaasukahvaa käsitteli sopivalla varovaisuudella. Kawasaki kertookin tavoitelleensa ominaisuuksia, joilla Z H2 palvelisi mahdollisimman suurta käyttäjäryhmää. 

Kun ensimmäisen kerran pääsee töräyttämään risteyksestä lähdettäessä kaasun selälleen, niin pyörä näyttää todellisen luonteensa. Kierroslukumittari on samantien punaisella ja vauhtia vähintään se mitä moottoritiellä saa laillisesti ajella. Ei ole aikaa tiirailla kierroslukumittaria, puhumattakaan pienikokoisesta ahtopainenäytöstä. Ainoa mitä kuski voi tehdä, on tähdätä keulaa pysymään tien suuntaan ja vaihtaa samantien kakkoselle. Ykkösellä ja kakkosella voimaa tuntuu olevan jopa liikaa. Keulimisen- ja luistonestojärjestelmät pitävät pyörän kylläkin kumipuoli alaspäin, mutta tuntuu että ne rajoittavat menoa niin että täysin ei tehoreservejä pysty hyödyntämään. Vielä kolmosellakin keula nousee 6-7000 kierroksen kohdalla samaa tahtia kun kaasukahvaa kääntää. Sport-ajotilassa kolmiasentoinen luistonesto on sallivimmillaan ja sen kanssa käsikädessä toimiva keulimisenestokin sallii eturenkaan irrota melkoisen korkealle tienpinnasta. Kuljettaja käytännössä roikkuukin kädet venyen kyydissä toivoen parasta ja peläten pahinta. Ensimmäisissä kiihdytyksissä reipas keuliminen saattaa säikäyttää herkkäluontoisen kuskin hölläämään kaasua, jolloin keula tärähtää takaisin tonttiin niin että ranteissa tuntuu. Road-asetuksella tehoa on käytössä yhtä paljon mutta rauhallisemmalla kaasunvasteella ja keulimisenesto pitää eturenkaan lähempänä asfalttia. Vaatimattomampi keuliminen tuntuukin luontevammalta, jos haluaa kiihdyttää maksimaalisen tehokkaasti.

Kawasaki kertoo panostaneensa erityisesti keskialueen voimaan ja vääntöön. Tasaisesti 11 000 kierrokseen asti kohoava tehokäyrä kertoo kuitenkin, että kyllä löylyä tulee koko ajan lisää kierrosten kasvaessa. Ykkösellä mennään rajoittimelle 137 kilometrin mittarinopeudessa, joten ei se kovin lyhyt ole vaikka siltä tuntuukin. Jos saa suorituskyky suun leveään hymyyn, niin sitä tekee myös yksi asiaankuulumaton yksityiskohta mittaristossa. Taloudellisuusnäyttö! Vasemmassa laidassa näkyvässä mustassa ”sutussa” lukee ECO, joka ei mitenkään kuulu tähän pyörään. Sovitaanko, että ajotapa on riittävän taloudellinen, jos ylipäätään on aikaa vilkaista mittaria. 

Kattava koeajoraportti julkaistaan seuraavassa Biken painetussa lehdessä (5/2020), joka ilmestyy juuri ennen toukokuun puoliväliä. Siinä lisää Z H2:n suorituskyvystä sekä jousituksesta, jarruista muista ominaisuuksista. Sen verran voidaan kertoa jo nyt, että jos joku haukkuu 239-kiloista Kawaa liian painavaksi, niin sanoja ei takuulla ole käynyt koeajolla.

Kawasaki Z H2

Moottori: nelisylinterinen kompressoriahdettu rivimoottori, 998cc

Teho: 200 hv / 11 000 r/min

Vääntö: 137 Nm / 8500 r/min

Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Istuinkorkeus: 830 mm

Akseliväli: 1455 mm

Tankin tilavuus: 19 litraa

Paino tankattuna: 239 kg

Hinta: 24 490 €