Koeajo: Ducati DesertX – Todellinen Offroad!

Reilut parikymmentä vuotta mallistossa ollut Multistrada saa nyt seurakseen rajumpaan maastoajoon sopivan DesertX-mallin.

Ducati tunnetaan ratamoottoripyöräilymenestyksestään, mutta Multistrada- ja Scrambler-mallit ovat nostaneet suosiotaan. Ehdoton bestseller on viime vuodelle esitelty iso adventure, Multistrada V4. Nyt mallisto täydentyy maastopainotteisempiin seikkailuihin tarkoitetulla DesertX-mallilla.

Siitä, että Ducati on vakavissaan offroad-ambitioidensa kanssa, kertovat 21-tuumainen eturengas ja 18-tuumainen takarengas. Tällaista yhdistelmää ei Ducateissa ole nähty yli 50 vuoden aikana. Pinnavanteet ovat ”cross spoked” -tyyppiä, mikä mahdollistaa tubeless-renkaiden käytön.

Sadan sardinialaisella kestopäällysteellä ajetun koeajokilometrin jälkeen käännytään pienelle hiekkatielle. Kun ohjaustangon vasemman puolen painikkeista vaihtaa päälle Enduro-asetuksen, niin moottorin kaasunvaste pehmenee ja ABS sekä luistonesto muuttuvat hieman sallivimmiksi. Mitä huonommaksi ja kivikkoisemmaksi reitti muuttuu, sitä paremmalta jousitus tuntuu. Hyvin toimiva jousitus on yksi seikka, joka tekee pyörästä maastoajoon sopivan ja tässä tapauksessa nautinto on sitä suurempi, mitä kovemmin DesertX:n KYB-jousitus joutuu työskentelemään. Joustomatkaa ei tietenkään ole yhtä paljon kuin kilpaenduroissa, mutta 230 millimetriä edessä ja 220 millimetriä takana riittävät pitkälle. Maavaraa on 250 milliä ja istuinkorkeus on siedettävä, vakiona 875 milliä.

Jousittamattoman painon säästämiseksi oikeissa aavikkokilpureissa tavataan käyttää yhtä etujarrulevyä, mutta DesertX:n tapauksessa on tietysti toivottavaa, että jarrujen puhti riittää myös katuajossa, joten tuplalevyt ovat tarkoituksenmukaiset.

Kuljettajan valittavana on peräti kuusi ajoasetusta: Sport, Touring, Urban, Wet, Enduro ja Rally. ABS-jarrujen lisäksi ajoasetukset vaikuttavat moottorin tehoon (75-110 hevosvoimaa), kaasuvasteeseen, moottorijarrun voimakkuuteen, keulimisenhallintaan sekä sutimisenestoon. Quickshifter kuuluu vakiovarustukseen. Moottorissa on tehoa aavistus Multistrada V2:a vähemmän, jotta voimaa on saatu alemmille kierroksille reilummin. Lisäksi toisiovälitystä on lyhennetty kuusi hammasta suuremmalla takarattaalla, mutta vastaavasti vaihteiston välityksiäkin muutettu, jolloin pienimpien vaihteiden välitykset ovat Multistradaa lyhyemmät mutta isommat vaihteet vastaavat Multistradaa.

Lue koko koeajoraportti Biken numerosta 7/2022, joka ilmestyy 23.6.2022.

Moottori: nestejäähdytteinen V2, 937cc, desmodrominen venttiiliohjaus

Teho: 110 hv / 9 250 r/min

Vääntö: 92 Nm / 6 500 r/min

Voimansiirto: märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1608 mm

Istuinkorkeus: 875 mm

Tankin tilavuus: 21 litraa

Paino tankattuna: 223 kg

Hinta: 22 490 €

Uusin numero