Koeajo: CF Moto 650 MT – Monipuolinen matkakaveri

Seikkailupyörä 8500 eurolla. Alhainen hinta hämmästyttää, mutta vielä enemmän yllättää pyörän hienot ominaisuudet.

Parkkipaikan pyörärivistössä 650 MT ei ulkonäöllään julistaudu kiinalaiseksi, päinvastoin se on yksi luokkansa tyylikkäimmistä malleista. Moottori muistuttaa erehdyttävästi Kawasakin 650-kuutioista rivikakkosta, sähkö- ja polttoainejärjestelmä tulevat Boschilta, ABS-jarrut Continentalilta ja ensiasennusrenkaina on Metzelerit. CF Moton kiinalaisuudesta huolimatta on perusteltua väittää, että moni länsimaisena pidetty pyörämerkki on todellisuudessa enemmän kiinalainen kuin CF Moto.

Satulaan istuessa tunnelma on heti kotoisa. Hallintalaitteet ovat hyvin sormiin sopivat ja mittaristo selkeälukuinen. Tuulilasissa on korkeussäätö, joka edellyttää molemmilta puolilta kiristysruuvin avaamista. Se onnistuu ilman työkaluja, joten säädön voi tehdä vaikka liikennevaloissa seistessä.

Kytkin ei ole luokkansa kevyimpiä, mutta toiminnaltaan hyvä. Vaihteisto on kevyttoiminen, vaihteet vaihtuvat kevyesti ja vapaa löytyy helposti. Ykkösellä mittarinopeus nousee 90:een, seuraavilla vaihteilla aika tarkalleen aina kolmekymmentä kilometriä korkeammaksi rajoittimen puuttuessa peliin. Kuutosvaihteella 4000 kierrosta vastaa 95 kilometrin mittarinopeutta. Välitykset ovat yleiskäyttöön sopivat. Kuutosvaihteella moottori vetää puhtaasti jo alle 60 kilometrin tuntinopeudesta. Huippunopeudeksi luvataan 180 kilometriä tunnissa ja koeajon perusteella pyörä täyttää sen lupauksen helposti. Suorituskyky yllättää positiivisesti, sillä maksimitehoksi ilmoitetaan 62 hevosvoimaa ja vääntölukemaksi 56 newtonmetriä.

Jousitus toimii perussäädöissään muuten kivasti, mutta patit tulevat ikävästi etujousituksen läpi sormille. Etujousitus on kovemman tuntuinen kuin takapää. Lisäksi etupää nypyttää hieman alle 80 kilometrin tuntinopeuksissa, mutta maantienopeuksissa ongelma häviää. Tähän lienee ratkaisuna öljymäärän tai -viskositeetin muutos, jota maahantuoja on jo tutkimassa. Jarrujen tuntuma on puiseva, mutta tehoa on riittävästi kunhan kuljettaja ei säästele sormivoiman käyttöä. Jarrut on se kohta, jossa hintaero kilpailijoihin tulee selvimmin esiin. ABS-järjestelmän valmistaja on Continental, joka tunnetaan Boschin ohella alan edelläkävijänä.

Ajotietokoneen mukaan kulutus oli nätissä matka-ajossa 3,95 litraa sadalla, jolloin tankillinen riittää jopa 450 kilometrin matkalle. Maantiepainotteisen koeajon keskikulutukseksi mitattiin 4,5 litraa sadalla. 

Voisin hyvin kuvitella lähteväni tällä pyörällä Keski-Eurooppaan viikon-kahden turneelle. Moottori on ominaisuuksiltaan hieno. Ajoasento, toimintamatka tankillisella ja muut ominaisuudet ovat kunnossa. Shadin valmistamat sivulaukut kuuluvat vakiovarustukseen. Varustusta pitäisi täydentää lähinnä navigaattorilla sekä lämpökahvoilla. Jos ollaan rehellisiä, niin niitä ei oikein voi edes toivoa vakiovarustukseen 8500 euron hintaan. Varsinaiseen maastoajoon ei 650 MT ole suunniteltu, mutta matkakäyttöön ja sorateille se tarjoaa uskomattoman paljon ominaisuuksia hintaansa nähden. Sillä ei hintaluokka huomioiden olekaan käytännössä muita kilpailijoita kuin käytetyt pyörät.

Lue koeajoraportti kokonaisuudessaan Biken numerosta 9/2019, joka ilmestyy 3. lokakuuta.

Moottori: nestejäähdytteinen kaksisylinterinen rivimoottori, 649 cc

Teho: 62 hv / 8750 r/min

Vääntö: 56 Nm / 7000 r/min

Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1415 mm

Istuinkorkeus: 840 mm

Kuivapaino: 213 kg

Tankin tilavuus: 18 litraa

Hinta: 8490 €