Koeajo: Can-Am Ryker 900 Rally Edition

Lähes puolta kevyempi, urheilullisempi ja huomattavasti edullisempi. Can-Amin kolmipyöräinen Spyder saa rinnalleen selvästi suurempaa asiakaskuntaa tavoittelevan Rykerin. Koeajettu Rally Edition sopii erityisen hyvin myös soratieiloitteluun.

Can-Amilla on jo pidempään ollut markkinoilla kolmipyöräinen Spyder. Varsinaiseksi hittituotteeksi se ei ole meidän markkinoillamme kohonnut, mutta oman kannattajakuntansa Spyder on kuitenkin ehtinyt hankkia. Moottoripyörää helpompi hallittavuus, mukavuus, B-kortillisuus ja paremmat tavaratilat ovat esimerkkejä sen valteista. Pitkille matkoille se sopii hyvin, mutta lyhyisiin nurkkapyörityksiin ja urheilullisempaan ajoon lähes 500-kiloinen Spyder on turhan painava, eikä malliston 25-40 tuhannen euron hintahaarukkakaan sovi jokaisen harrastajan kukkarolle.

Uusi Ryker on vastaus urheilullisuutta kaipaaville kolmipyöräisten ystäville. Spyderiin verrattuna paino on saatu lähes puolitettua, Rotaxin 1330-moottori korvattu kevyemmillä 600- ja 900-kuutioisilla vaihtoehdoilla, istuinkorkeutta laskettu 175 millillä ja tavaratila unohdettu lähes kokonaan. Spyderin puoliautomaattivaihteisto on korvattu CVT-automaattivaihteistolla, mikä tekee ajamisesta vieläkin yksinkertaisempaa. Kun vielä hinnastokin alkaa alle 10 000 eurosta, niin Rykeriä voi hyvällä syyllä nimittää kansanmalliksi.

Koeajoon saimme malliston huipulta Ryker 900 Rallye Editionin. Isompi ja tehokkaampi Rotaxin kolmisylinterinen moottorivaihtoehto, laadukkaampi jousitus ja näyttävämpi ulkonäkö nostavat Rally Editionin hinnan 16 349 euron. Rally-paketin sisältämät laadukkaampi jousitus, karkeampi rengastus, kolmas Rally-ajomoodi ja ulkonäköä parantavat yksityiskohdat muodostavat hinnasta viimeiset 1800 euroa, sillä perusvarustein ja isommalla 900-moottorilla hintalapussa lukee 14 522 euroa.

Ajoon lähdössä on paljon samaa kuin Spyderillä. Myös siinä mielessä, että se ei onnistu ilman käyttöopastusta tai ohjekirjaan tutustumista. Amerikkalaistyyliin kyse on turvallisuuden maksimoinnista, sillä kuljettajan on joka kerta virrat kytkettyään muistettava kääntää kaasukahvaa väärään suuntaan kuittaukseksi ja painettava jarrupoljinta ennen kuin moottori suostuu starttaamaan. Ennen liikkeelle lähtöä pitää vielä muistaa kytkeä seisontajarru pois päältä, mikä erityisesti motoristilta saattaa helposti unohtua. Parin päivän koeajon aikana proseduuriin piti keskittyä, jotta lähtövalmistelut tuli tehtyä oikeassa järjestyksessä. Jos laitteen hankkii omaksi, lähtövalmistelut muuttuvat varmastikin pian automaatioksi. 

Itse ajaminen on teoriassa helppoa. Variaattorivetoinen Ryker lähtee liikkeelle ja kiihtyy kaasukahvaa kääntämällä. Kaikkiin kolmeen pyörään vaikuttavaa jarrua käytetään pelkästään jarrupolkimella. Motoristi tosin haroo aluksi kaasukädellä epätoivoisesti jarrukahvaa ensimmäisillä ajokerroilla. Teoriassa siis helppoa, mutta heti vauhdin noustessa huomaa käytännön ajettavuuden olevan paljon moniulotteisempi asia. 

Varsinkin ne jotka eivät ole koeajaneet kolmipyöräistä Can-Am Rykeriä, arvostelevat herkästi ettei sillä ole mitään tekemistä moottoripyörän kanssa. Ja he ovat tavallaan oikeassa. Siitä puuttuu sama kallistukseen ja ohjaamiseen liittyvä tunne kuin moottoripyörästä. Kuitenkin hallintalaitteet ovat selvästi helpommin omaksuttavissa motoristille kuin sellaiselle henkilölle, jolla on kokemusta vain nelipyöräisistä ajoneuvoista. Ryker sopii esimerkiksi sellaiselle, joka liikkuu motoristiporukassa mutta kaksipyöräisen ajaminen ei tunnu omalta jutulta. Tai se on yksi uusi vaihtoehto kenelle tahansa, joka haluaa tuntea ajoviiman, lämpötilaerot ja ympäröivän luonnon tuoksut kuten moottoripyörällä. 

Lue koeajoartikkeli kokonaisuudessaan Biken numerosta 7/2019.

MOOTTORI

nestejäähdytteinen, kolmisylinterinen nelitahtimoottori, CVT-automaattivaihteisto peruutusvaihteella

Iskutilavuus 900 cm³

Suurin teho 57,5 kW (77 hv) / 7100 r/min

Suurin vääntö 76 Nm / 6300 r/min

Akseliväli 1709 mm

Istuinkorkeus 597 mm

Kuivapaino 285 kg

Polttoainesäiliö 20 litraa.

Takuu 2 vuotta

Hinta 16 349 €