Koeajo: Benelli Leoncino 800 Trail – Monipuolinen scrambler

Benellin huippumalli on Leoncino 800:n Trail-versio, jossa perusmalliin verrattuna on pidemmät joustomatkat, maastokelpoisemmat renkaat ja scrambler-henkinen yläkautta kulkeva äänenvaimennin.

Perusmallin 17-tuumaisen etuvanteen tilalle vaihdettu 19-tuumainen vanne ja alla olevat karkeakuvioiset Pirelli Scorpion Rally STR -renkaat, vähän pidemmät joustomatkat ja 30 milliä korkeampi istuinkorkeus tekevät pyörästä korkean, jopa massiivisen näköisen. Ohjaustanko on leveä ja sijoitettu korkealle, joten ajoasento on ryhdikkään pysty.

Kytkin irrottaa todella ylhäällä ja on toiminnaltaan aavistuksen kulmikas. Pari kertaa koeajon alussa pyörä sammuukin liikkeelle lähtiessä, mutta kun kytkimen toimintaan tottuu niin lisää sammumisia ei enää tule. Vaihteet on välitetty lyhyiksi, kuutosvaihteella 4000 kierroksella vauhtia on mittarin mukaan vain 90 kilometriä tunnissa. Nopeusmittari on varsin optimistinen, joten todellisuudessa välitys on vielä lyhyempi kuin mittarinopeuksista voi päätellä. Vaihteiston toiminta on sujuvaa. Äänimaailma on rivikakkoselle tyypillinen, eikä Benellin pakoääniä ole Euro 5 -vaatimuksista huolimatta kuristettu aivan minimiin. 

Mutkateillä karkeakuvioinen Pirellin kumi pitää hyvin, joten sillä voi edetä varsin urheilulliseen tahtiin. Vaikka renkaan kuvioinnista voisi muuta päätellä, niin Leoncinon Scorpion Rally STR -kumeilla pystyy kallistuskulmien puolesta pistämään kampoihin paljon urheilullisemmille pyörille ja sporttouring-renkaille, eikä asfaltilla oleva irtohiekka ole samalla tavalla myrkkyä kuin puhtaasti katukäyttöön tarkoitetuille kumeille. Katurenkaisiin nähden Pirellin profiili ja halkaisijaltaan isompi 19-tuumainen eturengas tekevät käytöksestä ja suunnanmuutoksista rauhallisia, mikä sopii pyörän tyyliin mainiosti. Moottorin käyttöalue on laaja eikä sitä tarvitse sporttisemmallakaan tyylillä ajaessa kierrättää rajoittimelle asti. Huipputeho saadaan 8 500 kierroksella mutta punaraja löytyy vasta 10 000 kierroksen yläpuolelta. Moottorin värinät on saatu hyvin pidettyä kurissa, sillä vielä 6 – 7 000 kierroksellakaan värinää ei tunnu liikaa stongan, jalkatappien eikä satulan kautta. 

Tässä ensimmäisiä tunnelmia tänään päättyneestä Leoncino 800 Trailin koeajosta. Lue lisää Biken numerosta 7/2022, joka ilmestyy 23.6.2022.

Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 754cc

Teho: 76 hv (56 kW) / 8 500 r/min

Vääntö: 67 Nm / 6 000 r/min

Renkaat: 120/70R19; 170/60R17

Akseliväli 1480 mm

Istuinkorkeus 834 mm

Paino tankattuna 234 kg

Polttoainesäiliö 15 litraa

Takuu 5 vuotta

Hinta 11 990 €

Uusin numero