Koeajo: Aprilia Tuono V4 Factory – Pallosalama

Uusi Tuono V4 Factory on kaikkien aikojen rajuin Aprilia Tuono.

Factory tarkoittaa Aprilian mallistossa aina edistyksellisintä ja sporttisinta versiota. Sama koskee myös uutta Tuono V4 Factorya, jonka asema isojen streetfighterien luokassa on nyt tukevampi kuin koskaan aiemmin. Koeajoimme uutuuden Gotland Ringin radalla. 

Tuono on valitettavan kompromissiton, joten matkatavaroiden kuljettaminen on periaatteessa mahdotonta ja matkustajakin kannattaa jättää kotiin. Kuljettajalla sen sijaan ei ole valittamista. Ajoasento tuntuu tutulta ja kaikki palaset loksahtavat paikoilleen jo ensimetreillä. 

Uuden mallin takahaarukka on 48 prosenttia entistä jäykempi. Ero tuntumassa ei ole dramaattinen. Tuono vakuuttaa edelleen upealla keulan tuntumalla ja erittäin tarkalla kaarreajettavuudellaan. 

Moottorin luonteen ja lyhyempien välitysten ansiosta se vetää RSV4:ää paremmin matalilla kierroksilla, mitä arvostaa ennen kaikkea maantiellä, mutta siitä on hyötyä myös radan tiukoissa mutkissa. Elektroniset apuvälineet ovat nyt samalla tasolla superbike-mallin kanssa ja hienouksiin kuuluu mm. kolmiasentoinen moottorijarrun säätö. Kallistuskulmaan mukautumalla se varmistaa takarenkaan vakauden mutkiin taitettaessa. Käytännössä moottorijarrun säätö ja quickshifterin välikaasutoiminto ovat niin hienostuneita, että ne saavat tuntemaan itsensä oikeaksi tehdaskuljettajaksi. 

Euro 5 -päivityksen myötä Aprilia on tehnyt kaikkien aikojen brutaaleimman Tuono V4 Factoryn. Vaikka se näyttää entistä uhkaavammalta ja aggressiivisemmalta, on sen hurja suorituskyky hallittavissa uuden elektroniikan ansiosta. Tietysti se jää hieman kilpailijoiden jo ylittämästä 200 hevosvoiman rajapyykistä, mutta käytännössä lisätehoa ei jää kaipaamaan.

Lue koko koeajoraportti Biken numerosta 7/2021. Hae lehtipisteestä tai tilaa Bike, jolloin pääset lukemaan myös aikaisemmin ilmestyneet numerot sähköisessä muodossa.

Moottori: 65-asteinen V4, 1077cc

Teho: 175 hv / 11 000 r/min

Vääntö: 121 Nm / 9 000 r/min

Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1450 mm

Istuinkorkeus: 825 mm

Tankin tilavuus: 18,5 litraa

Paino tankattuna: 209 kg

Hinta: 24 190 €

Lue myös tämän kauden toisen Tuono-uutuuden 660:n koeajo:

Viimeisin numero