Kiinasta ratkaisu adventure-motoristien ikuiseen haaveeseen?

Riittävän tehokas, hyvin varusteltu, tarpeeksi edullinen mutta ennen kaikkea sen pitäisi olla kevyempi kuin nykyisin tarjolla olevat mallit. Siinä adventure-motoristien ikuinen haave, joka nyt saattaa olla lähellä täyttymistään.

Miltä kuulostaa 100-hevosvoimainen seikkailupyörä 22 litran polttoainetankilla, 21/18-tuumaisilla renkailla, 210-millisillä joustomatkoilla mutta kuivapainoa vain 165 kiloa? Ja tankattunakin viisari pysähtyy 183 kiloon. 

Kaikkea tätä lupaa kiinalainen Kove, vuonna 2017 perustettu moottoripyörämerkki, joka on rynnistämässä laajalla rintamalla maailmalle, myös Eurooppaan. Koven mallistossa on adventure-pyörien lisäksi retroja, enduro- ja rally-malleja sekä naku- ja sporttipyöriä. Valmistaja suunnittelee osallistuvansa Dakar-erämaaralliin jo vuonna 2023 omalla 450X-mallillaan. Asfalttipuolella suunnitelmissa on aloittaa kilpailu Supersport 300 -luokassa. Kove esiintyi ensimmäistä kertaa eurooppalaiselle yleisölle viime viikon EICMA-moottoripyöränäyttelyssä Milanossa. Muista kiinalaisbrändeistä poiketen Koven toimitusjohtaja Zhang Xue antaa näkyvästi kasvot yritykselle jakamalla haastatteluja ja kertomalla avoimesti yrityksen tulevaisuudensuunnitelmista. 

Eurooppalaisittain mielenkiintoisin malli on ehdottomasti 800X Super Adventure. Moottorina on 799-kuutioinen rivikakkonen, Xuen mukaan yrityksen itse kehittämä voimanlähde. Ainakin ulkoisesti se muistuttaa erehdyttävästi KTM:n samankokoista moottoria, ja myös sylinterimitat ovat täsmälleen samat kuin Kotarissa. Tehoksi kerrotaan 100 hv / 9000 r/min, vääntölukemaksi 81 Nm / 7500 r/min ja huippunopeudeksi 218 km/h. 21/18-tuumaiset renkaat mahdollistavat hyvän valikoiman maastorenkaita mistä valita, ja myös 210 millin joustomatkat edessä ja takana sekä 245 millin ilmoitettu maavara viittaavat käypiin maasto-ominaisuuksiin.  Mikäli kaikki ilmoitetut lukemat todella pitävät paikkaansa, on tässä pyörä jota adventure-motoristit ovat pitkään odottaneet. 

Kove 800X Super Adventure

Moottori: nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori, 799cc

Poraus x isku: 88 x 65,7

Puristussuhde: 13,0:1

Teho: 100 hv / 9 000 r/min

Vääntö: 81 Nm / 7 500 r/min

Voimansiirto: märkä monilevykytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli 1502 mm

Istuinkorkeus: 830 mm

Tankin tilavuus: 22 litraa

Rengaskoot: 90/90-21 ja 150/70-18

Maavara: 245 mm

Joustomatkat: 210/210 mm

Kuivapaino: 165 kg

Paino tankattuna: 183 kg

Uusin numero