Khairuddin aikoo palkita Ajon ja malesialaiset podiumsijoituksella

Hän aikoo saavuttaa uransa ensimmäisen podiumsijoituksen kuluvalla MM-kaudella, joka jatkuu kesätauon jäljiltä runsaan viikon kuluttua Indianapolisin radalla USA:ssa.

Tallipäällikkö Aki Ajon opissa kohinalla kohti kärkeä noussut Khairuddin, 20, on puhkonut tänä vuonna lopullisen läpimurtonsa AirAsia-SIC-Ajo -tiimin punavalkoisen KTM-pyörän puikoissa.

”Fahmi” lempinimeä totteleva ja jo useaan otteeseen malesialaista rr-historiaa tehnyt Khairuddin on yhdeksän osakilpailun jälkeen pisteissä kuudentena. Hän on yltänyt tähän mennessä parhaimmillaan neljänneksi Portugalin Estorilissa. Barcelonassa ajetun Katalonian GP:n aika-ajosta napsahti tilille puolestaan kakkossija.

– Podiumsijoitus on ehdottomasti realistinen tavoite. Minulla on vielä kahdeksan kilpailun verran aikaa toteuttaa se.

Yksi päällimmäisistä unelmien täyttymyksistä osuu Khairuddinin ajatuksissa lokakuun 21. päivään, jolloin vuoroaan odottaa hänen kotikilpailunsa Sepangin radalla.

– Malesian GP lukeutuu ehdottomasti kauden kohokohtiini ja haluan menestyä siellä kenties enemmän kuin missään muualla. Haluan, että malesialaiset voivat olla ylpeitä minusta ja aion palkita samalla myös kaikki fanini, jotka ovat kannustaneet minua uskollisesti koko urani ajan, suunnittelee Khairuddin.

Ajo Motorsportin Cortese
MM-kärjessä Indianapolisiin

Aki Ajon johtaman suomalaistallin lähtökohdat ovat kaiken kaikkiaan mallillaan loppukauteen, sillä KTM:n tehdastiimin saksalaiskuljettaja Sandro Cortese johtaa sarjaa yhdeksän pisteen erolla espanjalaiseen Maverick Vinalesiin.

Moto3-luokan historian ensimmäisestä maailmanmestaruudesta näyttää kehkeytyvän näiden kahden kuljettajan välinen kauppa, sillä kolmantena oleva espanjalainen Luis Salom on jäänyt jo 60 pistettä kärjestä.

– Sandro on vahva ja tasaisen varma kuljettaja. Ei ole epäilystäkään siitä, kuinka kova vastustaja hän on minulle. Tämä lisää entisestään niiden suoritusten arvoa, jolloin pystyn kukistamaan hänet, Vinales viittaa Cortesen suuntaan.

Ajo on ehtinyt saavuttaa tallipäällikön urallaan kaksi maailmanmestaruutta silloisessa 125-kuutioisten luokassa. Vuonna 2008 suomalaistallin väreissä mestariksi ajoi ranskalainen Mike Di Meglio ja kahta vuotta myöhemmin espanjalainen Marc Marquez, joka siirtyy ensi kaudeksi maanmiehensä Dani Pedrosan rinnalle Hondan MotoGP-luokan tehdastiimiin.

Rossin Yamaha-sopimus
julki jo perjantaina?

MotoGP-luokan taholta on tulossa seuraavia isoja, joskin varsin odotettuja uutisia jo tämän viikon perjantaina.

Valentino Rossin paluu Ducatilta Yamahalle oli määrä virallistaa Indianapolisin GP:n alla ensi keskiviikkona. Ducati ja Yamaha ovat kuitenkin päättäneet yhteistuumin aikaistaa tuota kuviota.

Ajoitus tiettävästi perjantaina amupäivällä on tämä: ensin Ducati ilmoittaa Rossin lähdöstä ja heti perään Yamaha Rossin tulosta.

Konsepti ja minuuttiaikataulu on sama, joskin käänteisessä järjestyksessä kuin vuonna 2010, jolloin Rossi siirtyi Ducatille.