Käytetty Suzuki GSX-R 1000 – Urheilupyörien esi-isä

Vuonna 2001 markkinoille tullut malli uudistettiin muutaman vuoden kuluttua täydellisesti. Vuosimallia 2003 kutsutaan kansan suussa K3:ksi, jota vielä nykyäänkin pidetään kaikkien aikojen parhaana GSX-R 1000 -mallina. Mutta K3 uudistettiin K5-malliksi, sen jälkeen K7-malliksi ja sitten vielä K9-malliksi, jonka esittelemme näillä sivuilla.
K3-mallin myötä pyörän olemus muuttui selvästi. GSX-R 1000 -mallin ensiversiosta tuli kuuluisa huipputuote, koska Suzuki oli rikkonut vakiintuneita tapoja ja puhdasta peliä koskevaa kirjoittamatonta sääntöä. Markkinoilla olevan pienemmän moottoripyörän (vuosimallin 2000 GSX-R 750:n) runkoon oli yksinkertaisesti vaihdettu moottori. Sillä siisti. Mutta K3 olikin alkuaan rakennettu tuhatkuutioiselle moottorille ja tuotiin markkinoille ennen samaan sukupolveen kuuluvaa GSX-R 750 -mallia. Uudistetulla K5:llä Suzuki myös voitti ensimmäisen ja tähän asti ainoan Superbike-tittelinsä.
K5 oli uusine moottoreineen ja runkoineen tavattoman nopea, pitkälle kehitetty ja vaihteleviin käyttötapoihin mukautuva. Se jätti aika helposti jälkeensä kaikki muut tuhatkuutioiset urheilupyörät. Suzuki oli kevyempi hallita kuin Kawasaki ZX-10R, hauskempi kuin Honda CBR 1000 RR, ja sen keskikierrosalueen teho oli jotakin sellaista, mistä Yamaha R1:n omistaja saattoi vain uneksia.
K5 ei kuitenkaan saanut olla paras kovin kauan. Kilpailijat toimivat nopeasti, ja jopa BMW oli alkanut luonnostella S 1000 RR -malliaan, joka esiteltiin vuonna 2008. K7-mallista tuli kuitenkin melko epäonnistunut. Tuli kuusia kiloa lisää painoa, pitempi akseliväli ja kaksi tavattoman kookasta äänenvaimenninta. Ensimmäisen kerran japanilaisessa pyörässä oli kolme valinnaista ajotilaa, mutta se ei ollut juuri sitä, mitä uskolliset Suzukin omistajat olivat odottaneet.

Vasta K9-mallin suunnittelun Suzuki aloitti puhtaalta pöydältä. Vuoden 2009 versiossa GSX-R 1000 -mallista oli kokonaan uusi runko ja uusi ulkoisesti pienikokoisempi, lyhytiskuisempi moottori, korkeampi puristussuhde, suuremmat venttiilit ja pituudeltaan säädettävät imuaukot. Mittasimme tehoksi takapyörästä 166 hevosvoimaa. Uuden rungon ansiosta Suzuki oli pystynyt vähentämään painoa seitsemän kiloa. Jarrut olivat nyt monoblock-tyyppiset (jarrusatula yhtenäinen valukappale), ja akseliväli oli 10 millimetriä entistä lyhempi. K9 on ilmiömäinen moottoripyörä, mutta se ei markkinoille tullessaan saanut Suzukin toivomaa suosiota. Ajallisesti K9:n esittely osui onnettomasti yhteen Hondan uuden ja hyvin täydellisen Fireblade-mallin ja saksalaisen huipputuotteen BMW S 1000 RR:n kanssa. Samaan aikaan tuli myös Yamaha R1, jossa on MotoGP-sääntöjen mukainen crossplane-moottori (kampiakselikulma 90 astetta). Monista hienoista ominaisuuksistaan huolimatta uusi Suzuki ei herättänyt kovin suurta kiinnostusta.

GSX-R 1000 K9 on ansainnut hyvin maineensa vankkatekoisena ja luotettavana ajokkina. On hyvin epätavallista, että mikään osa lakkaa toimimasta tai rikkoutuu, kun käytät pyörää ja huolehdit moottorin ja rungon säännöllisestä huoltamisesta.

Teksti: Tobias Bovin
 

Uusin numero