Kawasaki Versys 650

Versys 650 tuli markkinoille vuonna 2007. Nimi on yhdistelmä sanoista versatile (merkitsee englanniksi monipuolista) ja system. Malli yhdistelee jo vanhastaan eri pyörätyyppien ominaisuuksia, mutta uuden Versys 650:n leima on entistä sporttisempi. Isoveli Versys 1000:n tavoin uusi malli on vähemmän suuntautunut offroadiin; Sisiliassa koeajamamme pyörä on tarkoitettu ennemminkin kadulle. 
Koeajon ensimmäiset kilometrit ajetaan ahtaassa kaupunkiliikenteessä kapeilla kaduilla, joilla kytkin ja vaihteisto ovat ahkerassa käytössä. Pyörä on verrattain pieni, ja sen käsittely on tällaisessa ympäristössä helppoa. Uuteen Versykseen tottuminen ei vie kauan, vaan luottamussuhde kehittyy nopeasti.
Moottori on tuttuun tapaan rivikakkonen, jonka suorituskyky on pirteimmillään matalilla ja keskikierroksilla. Moottorin teho on kasvanut viidellä hevosvoimalla: se tuottaa nyt 69 hevosvoimaa 8 500 kierroksella. Vääntö oli aiemmin 61 newtonmetriä 6 800 kierroksella, nyt newtoneita on 7 000 kierroksella 64. Moottori toimii hienosti ja vetää tasaisesti läpi koko kierrosalueen. Se tuuppaa pyörää eteenpäin mainiosti, ja moneen otteeseen ajattelen, että tämän enempää ei oikeastaan edes tarvitse. 

Maisemat avartuvat kaupungin jäädessä taakse, ja pääsemme nostamaan kierroksia kunnolla ja kiihdyttämään mutkista Etna-vuoren liepeillä. Moottori sopii hyvin tähänkin, kuten  koko pyörä. Välitykset ovat sopivat, ja kytkin on varsin mukautuvaa tyyppiä. 
Useimpiin muihin katupyöriin verrattuna Versyksessä on hieman pidempi joustomatka; 150 milliä edessä ja 145 milliä takana. Edessä jousitus on perusasetukseltaan pehmeänpuoleinen ja keula sukeltaa syvälle kovissa jarrutuksissa. Edessä on uusi Showan USD-haarukka, jonka oikeasta putkesta säädetään portaattomasti paluu ja vasemmasta esijännitys. Säätämisen jälkeen tilanne muuttuukin paremmaksi. Takana on erillisellä esijännityksen säädöllä varustettu monovaimennin. Kaikkiaan pyörä nielee mukisematta kaikki Sisilian tiestön epätasaisuudet. 
Pyörän jarruihin on tehty useita päivityksiä. Edessä on uudet jarrusatulat ja 300-milliset jarrulevyt, takana on entistä 220-millistä suurempi 250-millinen levy ja uusi yksimäntäinen satula. Myös ABS-järjestelmä on entistä nopeampi ja kompaktimpi, mikä näkyy jarrutuksen helppoutena. Jarrut herättävät luottamusta ja tuntuvat tehokkailta. 
Pitkien matkojen taittajille mieluisa uutinen on, että takarunkoa on vahvistettu niin, että sivulaukkuja ja takalaukkua voidaan käyttää nyt samanaikaisesti. Pyörän kantavuus on kasvanut 30 kiloa 210 kiloon. Renkaiden mitat ovat samat kuin aiemminkin, mutta pyörässä käytetään nyt vahvistettuja renkaita. Päivitys on nostanut kokonaisuuden painoa seitsemällä kilolla, joten uusi Versys 650 painaa nyt 216 kiloa. Polttoainetankki on kasvanut parilla litralla 21-litraiseksi.

Ajoasento on ryhdikäs, ja vajaa 180-senttinen varteni viihtyy satulassa hyvin kilometri toisensa jälkeen. Istuinkorkeutta on madallettu viiden millimetrin verran 840 milliin, ja myös maavara on laskenut kymmenen milliä 170 milliin. Jalkatappeja on siirretty 15 milliä alemmas ja 20 milliä eteen, mikä tekee polvikulmasta loivemman.
Pyörän kyydissä tuntee, että alla on kaksisylinterinen pyörä, vaikka Kawasaki onkin asentanut moottorin eturipustukseen kumikiinnikkeet värähtelyjen vähentämiseksi. Moottorin värinät ovatkin niin maltillisia, etteivät ne häiritse.  
Mittaristo on selkeä ja intuitiivinen. Sen keskiössä on iso analoginen kierroslukumittari, ja monitoimiseen LCD-näyttöön on koottu polttoaineenkulutus, digitaalinen nopeusmittari, kello ja kaksi trippimittaria.  Siinä on myös taloudellisen ajon symboli. 
Suorituskyvyn ohella myös pyörän ulkonäkö on saanut entistä sporttisemman luonteen. Muotokieli on ehdottomasti entistä modernimpi ja harmonisempi. Minua viehättää pieni ja lyhyt äänenvaimennin, joka keskittää painoa ja vapauttaa tilaa. Uuteen keulaan kuuluu edelliseen verrattuna 1,7-kertainen, erittäin toimiva katelasi, jonka säätäminen käy ilman työkaluja.
Koeajamamme pyörä oli varustettu lämpökahvoilla, lisävalolla, sivulaukuilla ja kätevällä vaihdeindikaattorilla – toisin sanoin varusteilla, joita ilman ei halua olla. On mahtavaa, että pyörä on saatavana myös A2-mallisena. Versys 650 on nimittäin positiivinen tuttavuus ja varmasti riittävä monelle kuljettajalle riippumatta siitä, minkä kokoista ja tehoista pyörää on vailla.   

Teksti: Stig-Roar Martinsen Kuvat: Kawasaki

Uusin numero