KLE 500 saapuu takaisin Kawasakin mallistoon liki 20 vuoden jälkeen rallihenkisenä seikkailupyöränä.
Pienemmän keskiluokan seikkailupyörät ovat kasvattaneet viime aikoina huomattavasti suosiotaan, ja nyt Kawasaki liittyy kilpailuun tuomalla KLE 500:n takaisin mallistoon. Liike ei ollut yllättävä, sillä valmistaja vihjasi tulossa olevasta mallista viime vuoden EICMA-messuilla.
Moottori on tuttu 451-kuutioinen rivikakkonen, jonka voi olettaa toimivan myös KLE:ssä mainiosti. Moottori on pultattu teräsputkirunkoon, ja kuljettajaa avustaa yhdistelmäluistokytkin. Kawasaki ei kertonut vielä teho- ja vääntölukemia, mutta samalla moottorilla varustetut Ninja ja Z 500 tuottavat 45,4 hevosvoimaa ja 42,6 newtonmetriä.
A2-ajokortiluokkaan sopivaksi suunniteltu KLE 500 on tarkoitettu miellyttämään monen tasoisia kuljettajia. Valmistaja kertoo KX-crossimalliensa toimineen ergonomiakolmion (istuin-jalkatappi-ohjaustanko) lisäksi pyörän linjojen esikuvana. Valmistajan mukaan pitkät, sulavat sivukatteet ja kapea tankki tekevät pyörän päällä liikkumisesta helppoa.
Tankista puheen ollen, sillä on kapeudestaan huolimatta tilavuutta 16 litraa, joten lähes 400 kilometrin toimintamatkan pitäisi olla täysin realistinen. Istuin on kaksiosainen, ja tarjolla on sekä matala etu- että takaistuin. Näin kuljettaja voi valita itselleen sopivimman yhdistelmän – vakiokorkuinen etu- ja matala takaistuin tarjoaa hyvän yhdistelmän maastoajoon. Jalkatappien kumit ovat irrotettavissa ja ergonomian luvataan toimivan maaston lisäksi kaupunki- ja matka-ajossa. Kawasakin muut A2-mallit ovat melko kevyitä, ja vaikka KLE 500:n painoa ei vielä kerrottu, Ninja 500:n 172 kilon perusteella voisi ennakoida, että se osunee noin 180 kiloon. Mukavuutta parantaa kolmiasentoisesti korkeussäädettävä tuulilasi. Näkemisestä ja näkymisestä huolen pitävät LED-etu- ja -takavalot.
Kuten maastoon suuntautuneessa pyörässä pitääkin KLE 500:ssa käytetään pinnavanteita, edessä 21- ja takana 17-tuumaista. Ensiasennusrenkaat ovat IRC:n kohtuullisen karkeat GP-410:t. Jousituksen toimittaa KYB, edessä on 43-millinen USD-haarukka ja takana linkullinen monovaimennin säädettävällä esijännityksellä. Joustomatkoja ei kerrottu, mutta silmämauserin perusteella sitä voisi olla 200 millimetrin luokkaa. ABS:n voi kytkeä pois käytöstä.
Tarjolla on tuttuun Kawa-tyyliin perusversio ja SE, jossa on TFT-mittaristo, LED-vilkut, kookkaampi tuulilasi, käsisuojat ja iso pohjapanssari. Sekä perusmallin LCD-mittaristo että SE:n TFT mahdollistavat puhelimen yhdistämisen Kawasakin Rideology-sovelluksen avulla. Tarjolla on tietysti kattava valikoima käytännöllisyyttä, maastokelpoisuutta ja touring-ominaisuuksia parantavaa lisävarustusta.
KLE 500 tulee saataville Suomessa maaliskuun 2026 alussa. Mallin hinta julkaistaan marraskuussa 2025.
Kawasaki KLE 500, keskeiset ominaisuudet:
Varustelu ja mallit
Uutinen päivitetty 24.10. klo 20.25 esittelyssä kerrottujen tietojen perusteella.