Uusien moottoripyörien rekisteröinneissä on kasvua 8,2 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Mitä muuta tilastot kertovat?
Uusien moottoripyörien rekisteröintitilastoissa vertaillaan usein vain merkkien välisiä markkinaosuuksia. Kun tarkastellaan tämän vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden rekisteröintitilastoja rivi riviltä, löytyy sieltä mielenkiintoisia yksityiskohtia.
Yamaha FJR 1300 on yksi yleisimpiä matkamoottoripyörämalleja Suomessa. Se myy yhä edelleen hyvin, mutta yllättäen Kawasakin kompressoriahdettua H2 SX -mallia myydään kappalemääräisesti enemmän. H2 SX on myös suositumpi kuin Kawasakin selvästi edullisempi matkasportti Z1000SX. Bemarin kuusisylinterinen K1600B on sekin myynyt tänä vuonna hyvin, enemmän kuin Yamaha FJR. Kawasakin ehdoton ykkösmalli on ollut Z900.
Ducatin myydyin malli tänä vuonna on ollut Panigale V4. Aivan sen perässä seuraa Multistrada 950. Ducatilla siis Multistrada 950 on suositumpi kuin isompi Multistrada 1260. Tämä on sikäli yllättävää, että esimerkiksi BMW:llä R1250GS ja R1250GS Adventure ovat selvästi suositumpia kuin keskikokoiset F750GS ja F850GS. Bemarin isoista seikkailupyöristä muhkeampi ja kalliimpi R1250GS Adventure on ollut suositumpi kuin perusmalli R1250GS. Ero johtunee siitä, että Adventuren ostaja saa 1600 euron lisähintaan paitsi 10 litraa isomman tankin, myös selvästi paremman varustetason.
Honda uusi tälle kaudelle 500-kuutioisen mallistonsa. Tarjolla on nakuversio, sportti sekä seikkailupyörä. Etukäteen spekuloitiin, että naku ja seikkailupyöräversio myisivät suunnilleen saman verran. Tilastojen mukaan adventuremainen CB500X on osoittautunut suosituimmaksi. Pykälää suuremmat 650-kuutioiset Hondatkin uusiutuivat tälle kaudelle, niistä suositummaksi on osoittautunut nakumalli CB650R. Monkey 125 puolestaan on ollut niin suosittu, että jos Monkey olisi oma merkkinsä, sijoittuisi se tilastoissa neljännelle sijalle heti Hondan, KTM:n ja Yamahan jälkeen.
KTM:n uusista 790 Adventure -malleista kohistiin etukäteen eniten R-version maasto-ominaisuuksista, mutta katuajoon paremmin soveltuvaa perusmalli 790 Adventurea on silti myyty enemmän. Piaggion myyntimäärä koostuu lähes pelkästään Vespa GTS -mallista, mikä on osoitus siitä että skootterikulttuuri on vähitellen saapumassa meillekin.
Suzukin myydyin malli on ollut DL650 -matkaenduro. Lähes samoihin lukemiin yltää tehokas nakumalli GSX-S1000, joka ehkä monelle yllätykseksi on ollut yhtä suosittu kuin KTM 1290 Super Duke R ja suositumpi kuin BMW S1000R.
Triumphin rekisteröinneistä yli puolet tulee retromalleista. Sikäli yllättävää, että muut merkit eivät ole retromalliensa myynneissä päässeet lähellekään samaa. Triumphin suosituin malli on ollut Scrambler 1200XE ja toiseksi suosituin Street Twin.
Yamahan kestosuosikki MT-07 on edelleen myydyin malli, mutta tälle vuodelle esitelty 700-kuutioinen Ténéré on myynyt lähes yhtä hyvin. Kun MT-09:n ja sen SP-version rekisteröintimäärät lasketaan yhteen, on nakuversiot olleet suositumpia kuin matkapainotteisemmat Tracer 900 -mallit. 700-kuutioisten luokassa ero MT-07:n hyväksi on vielä selvästi suurempi verrattuna Tracer 700 -malliin.