Kärjessä viihtyvä Ajo välttää kikkailut ja taklaukset Barcelonassa

Tällä kertaa Ajo pyrkii elimoinaan riskit ja keskiryhmän kohellukset hääräämällä kärjessä tai ainakin sen välittömässä tuntumassa heti perjantain ensimmäisistä vapaista harjoituksista alkaen.

Husqvarnan tehdaskuskin lähtökohdat Barcelonan kupeessa sijaitsevalla Montmelon radalla ajettavaan Moto3-luokan kauden seitsemänteen MM-osakilpailuun ovat otolliset. Ajo viiletti viimeksi Italian Mugellossa uransa toistaiseksi parhaan sijoituksen päätymällä viidenneksi vain vajaat kolme kymmenystä voittajasta.

– Viime vuoden Katalonia on jo ajat sitten unohdettu ja tavallaan Mugellokin. Kisa kerrallaan mennään ja joka kisa on niin erilainen. Tärkeintä on löytää toimivat säädöt ratakohtaisesti ja pitää tasaisuus yllä. Siitä on kaikki loppupeleissä kiinni, tähdentää maanantaina Alastarossa yhteistyössä Suomen Road Race Ajajat-yhdistyksen kanssa rata-ajon koulutuspäivän järjestävä Ajo.

"Hyvänä päivänä on mahdollisuudet
voittaa, huonona ollaan 20 ulkopuolella"

Podiumin paikka Barcelonassa?

– Tuota en lähde kommentoimaan. Sanotaan niin, että hyvänä päivänä meillä on mahdollisuus voittaa kisa ja huonona päivänä jäädä 20 ulkopuolelle.

Ajo, 19, kamppaili Mugellossa viimeiseen mutkaan asti sijoituksista kolmen nopeimman nippuun, kunnes portugalilainen Miguel Oliveira suisti suomalaisen kiivaassa väännössä hetkellisesti ruohon puolelle.

– Se oli hyvä suoritus ja sijoitus, vaikka tällä kertaa vauhti itse kisassa ei ollutkaan aivan niin päätä huimaavaa kuin aiemmin. Vauhti ei ollut älykovaa aika-ajoon verrattuna. Kova taistelu verotti sitä, Avant Tecno Husqvarna Ajo-tiimin kuski palaa vielä hetkeksi vajaan kahden viikon takaisiin tapahtumiin.

Niin, huipputasaisessa Moto3-luokassa ei armoa anneta eikä tunneta. Katteet kolisevat, penalttipisteitä putoilee, mutta se on pelin henki racingissa.

"Testeissä löytyi hyviä
juttuja aerodynamiikkaan"

Niklaksen isä, Husqvarnan ja KTM:n tehdastiimejä päälliköivä Aki Ajo on korostanut aina tinkimätöntä työmoraalia suomatta sijaa kikkailulle. Tavoitteena on tehdä töitä päivästä ja kisaviikonlopusta toiseen ainakin piirun verran aiempaa paremmin.

Sitä linjaa sovellettiin määrätietoisesti myös Italian GP-viikonloppua seuranneena testipäivänä Mugellossa.

– Meillä on ollut tällä kaudella vähän ongelmia huippunopeuden kanssa ja koska luotettavasti toiminutta konetta ei voi kesken kautta kauheasti parantaa, niin haimme testeissä kohennusta lähinnä pyörän aerodynamiikan kautta, kertoo Niklas Ajo.

Testipäivä oli varsin onnistunut.

– Löysimme aerodynamiikan osalta hyviä juttuja ja saa nyt nähdä, onko meillä uusia osia käytössä jo Kataloniassa.

Mugellon ja Montmelon ratoja rinnastetaan usein luonteeltaan toisiinsa. Erojakin toki nopeilta baanoilta löytyy.

– Montmelossa on myös hitaita paikkoja ja kovia jarrutuksia. Hieno rata kuitenkin kaiken kaikkiaan, Ajo kuvailee tulevaa työmaataan.

 

Uusin numero