Kärhän lenkki on tunnetuimpia endurokisojamme

Se on vanha kisa ja perinteistä Suomi-enduroa. Maastot Mäntsälän alueella ovat hyvät kunnon perusendurolle, jossa ajajien taidot punnitaan, Timo Niemitalo määrittelee tämän vuoden toiseksi viimeisen SM-endurokisan, XXXV Kärhän lenkin.

Kilpailu ajettiin ensimmäisen kerran 1964. Aluksi se järjestettiin joka vuosi, mutta myöhemmin joka toinen vuosi. Sunnuntaina 6.9. ajetaan kisa 35:nen kerran. Järjestäjänä on kaikkina vuosina ollut Mäntsälän Moottorikerho apujoukkoineen. Kisan perustaja Pertti Kärhän on vielä mukana ajajien yhdyshenkilönä ja osallistuu talkoisiin.

– Kisan järjestäminen joka toinen vuosi, on mielestäni hyvä ratkaisu meille kaikille, niin ajajille kuin järjestäjille ja heidän tukijoilleen. Timo Niemitalo toteaa.

Hän arvelee, että kisan suosioon on myös vaikuttanut enduroharrastuksen laajuus Etelä-Suomessa. Suuret harrastajajoukot ovat Uudenmaan, Hämeen ja Kymenlaakson alueella, jossa myös on asutuksen painopiste.

Harrastauksen kautta yrittäjiksi

Orimattilalainen Timo Niemitalo harrasti yhdessä veljensä Teemun kanssa 1980-luvulla enduroa Orimattilan Toiveen riveissä.

Teemu ylsi kansallisella tasolla nuorten kisassa SM-pronssille ja Timo oli mukana kerhojoukkueessa, joka voitti SM-pronssia. Lisäksi veljeksille kertyi kokemusta kansainvälisistä kisoista MM- ja EM- tasolla sekä 6-päivän ajoista. Vankasta kokemuksesta oli hyötyä, kun he vuonna 1985 perustivat yhteisen yrityksen Motopalvelu Niemitalo Oy:n, joka tunnetaan myös kisojen sponsorina, kuten tämän vuoden Kärhän lenkin pääsponsorina.

– Eihän tämä ole yrittäjälle helppo ala, mutta samalla periaatteella toimivat useimmat eurooppalaiset alan yritykset. Lajin harrastamisen kautta saatu kokemus on sellainen pääoma, että sitä on koulunpenkiltä vaikea saada, Timo ja Teemu korostavat.

Harrastus lisää suosiotaan

Uudet ikäryhmät ovat koko maassa siirtymässä enduron pariin. Naisten kiinnostus on myös huomattavasti lisääntynyt. Endurosta on tullut koko kansan harrastus.

Maassamme on endurossa tällä hetkellä kaksi selkeää koulukuntaa. Toiset panostavat MM-sarjaan ja hakevat kansainvälistä menestystä ja toiset keskittyvät SM-tasolle. Kilpailukausi menee osittain päällekkäin, mutta monet MM-sarjaa ajavat ehtivät myös kotimaan sarjaan mukaan.

– Kokonaisuuden kannalta tilanne on hyvä. Laji on saanut lisää nuoria harrastuksen pariin. Mäntsälässä ja täällä Orimattilassa on nuorisotyö vahvaa. Moottoripyöräurheilu, enduro ja motocross on myös liikunnallinen laji. Pelkkä ajaminen ei yksin riitä, vaan kunnosta on pidettävä huolta. Motoriikkaa pitää kehittää jo lapsena kiipeilyllä ja vaikkapa polkupyörä-crossilla, Timo Niemitalo sanoo.

Hän toivoo kuntien ymmärtävän moottoripyöräharrastuksen merkityksen ja järjestävän moottorikerhoille mahdollisuuden rakentaa harjoitteluratoja huoltoalueineen. Tällöin olisi harrastusten järjestäminen ja opastaminen nykyistä helpompaa.

Huoltotyöhön panostettu

Motopalvelu Niemitalo myy KTM- ja Husaberg ja Yamaha-pyöriä sekä lisäksi mönkijöitä sekä ajovarusteita. Useamman merkin edustus ei ole ongelmallista. Mitä enemmän pyöriä on esillä yrityksen kotisivuilla internetissä, sitä paremman kuvan asiakasa saa toiminnasta. Internetin merkitys myyntityössä on viime vuosina selvästi lisääntynyt.

– Olemme panostaneet huoltoon, sen nopeuteen ja luotettavuuteen. Jos vaikka mäntä menee torstain harjoitusajoissa ja kisat ovat lauantaina tai sunnuntaina, pyrimme siihen että pyörä on kunnossa. Joskus olemme antaneet lainapyörän, jotta kuski on päässyt ajamaan, yrityksen huolto-osastosta vastaava Teemu Niemitalo kertoo.