Kärhän lenkki ei päästä kuskeja vähällä

– Luovuimme tänä vuonna kisan SM-arvosta, koska kilpailusäännöt rajaavat reitin maksimipituudeksi 50 kilometriä. Tuolla reittipituudella pitäisi ajaa samoja pätkiä useaan kertaan. Kun maastokokeen möyrii läpi useita satoja pyöriä, maasto kuluu tavattoman paljon. Haluamme, että saamme maastot jatkossakin käyttöömme ja samalla turvaamme kisan jatkuvuuden, Kärhän lenkin kilpailunjohtaja Jouko Poutala kertoo.

Eteläisessä Suomessa ajomaastot ovat muutenkin kiven alla. Mäntsälän Moottorikerholla on maanomistajiin hyvät suhteet. Niin halutaan jatkossakin olevan.

Kuusi maastokoetta

Tämänvuotisen Kärhän lenkin kierrospituus on noin 150 kilometriä. Kilpailukeskus sijaitsee kuljetusliike T. Saarisen tiloissa ja piha-alueella. Kierrokseen mahtuu kuusi maastokoetta. A- ja B-luokka sekä veteraaniluokat V40 ja V50 ajavat kierroksen päätteeksi vielä ensimmäisen ja toisen maastokokeen toiseen kertaa eli kaikkiaan kahdeksan kisapätkää

Maastokokeiden pituudet ovat vielä noin-arvoja, mutta kutakuinkin näin: Mk 1 Lukko (1,5 km, soramonttu), mk 2 Kuisma (1,5 km pelto/soramonttu), mk 3 Linnanmäki (2,5 km pelto/metsä), mk 4 Koli (10 km perinteinen metsäpätkä), mk 5 Asema (1 km soramäki) ja mk 6 Pitkäjärvi (10 km sekalaista kivistä metsää).

Kahden maastokokeen jälkeen on aina huolto. Maastokokeiden yhteispituus on noin 30 km. Siirtymiä on paljon maastossa, erityisen vaativia ovat kahden viimeisen maastokokeen siirtymät.

VetCup ratkeaa

Kärhän lenkki sijoittuu kauden kahden viimeisen SM-osakilpailun (Nurmijärvi ja Nummela) väliin, joten Mäntsälän vaativissa olosuhteissa kuskien on hyvä testata virettään. Vain Italian Sixille (30.9.-5.10.) lähtevälle rajalliselle joukolle kuskeja Kärhän lenkki ei tänä vuonna aikataulullisesti sovi.

Veteraanicupissa ajetaan Mäntsälässä kauden neljäs ja viimeinen osakilpailu. Sarjan puolivälissä ennen 17. elokuuta ajettavaa Etelä-Pohjanmaan kisaa V40-luokan kärkiparina ovat Sami Salonen ja viime kauden hopeamies Sasu Enjala. V50-luokkaa johtaa mestaruutta puolustava Kaj Tötterman ennen viime vuoden kolmosta Hannu Kormanoa.

Ilmoittautumisaika Kärhän lenkille päättyy 13. syyskuuta vuorokauden umpeutuessa.

Konstan nimikkokisa

Kärhän lenkki on Mäntsälässä pitkään työskennelleen ja vaikuttaneen Pertti ”Konstan” nimikkokilpailu, jota on ajettu jo vuodesta 1964.

Kärhä voitti Päijänneajon viidesti vuosina 1962-1965 ja 1967 ja on toiminut kisan organisaatiossa kymmeniä vuosia. Enduron lisäksi Kärhä kilpaili myös rallissa, muun muassa 12 kertaa Jyväskylän Suurajoissa. Paras sijoitus Arctic Lapland Rallissa on yleiskilpailun kakkossija 1969 kartturinaan Heimo Poutala.

Tuttuun tapaan Pertti Kärhä on tänäkin vuonna nimikkokisassaan kuljettajien yhdyshenkilö.

Kärhän lenkin kilpailunjohtaja on Jouko Poutala, apulaiskilpailunjohtaja Esa Mattila ja kilpailun sihteerit Niina Raitanen ja Mia Aho. Kisan reittimestari on Ari Mellin. Kisan tuomariston muodostavat Tommy Salonen TuMK ja Timo Teikari NRT ja SML:n valvoja on Jouni Paski.

Uusin numero