Kallionkin käskyttämä Kalex vääntää Suterista niskalenkkiä

Moto2 muodostaa kuljettajien osalta MotoGP-sarjan suurimman luokan. Keskiluokassa on mukana 35 sopimuskuljettajaa. Vastaavat määrät Moto3:ssa ja MotoGP:ssä ovat 33 sekä 24.

Hondan 600-kuutioisilla moottoreilla ainakin kauden 2015 loppuun ajettavassa Moto2-luokassa 14 kuljettajaa käskyttää Kalex-pyöriä. Viimeksi vuonna 2012 Moto2-luokan mestaruuden Marc Marquezin myötä vienyt Suter heittää haasteen 12 kuljettajan voimin.

Luokan neljä muuta runkovalmistajaa ovat Speed Up, FTR, Tech 3 ja Motobi/TSR. Speed Up-pyörillä kilpailee neljä ja FTR:llä sekä Tech 3:lla molemmilla kaksi kuljettajaa. Motobi/TSR pyrkii pitämään pintansa yhdellä kuljettajalla.

Marc VDS ei ole katunut
siirtymistä Suterilta Kalexille

Neljättä vuottaan Marc VDS-tiimissä käynnistelevä Mika Kallio aloitti Moto2-luokan uransa Suterin puikoissa. Kaudella 2011 Kallion ohjelmaan mahtui myös MotoGP-luokan CRT-sääntöjen mukaisen Suter BMW-pyörän testaamista.

Marc VDS päätyi Moto2:ssa kuitenkin ja osittain myrskyisästikin kaudella 2012 Kalexille sen jälkeen, kun se näki Suterin suosineen Marquezia. Sitä päätöstä ei belgialaistiimissä ole tarvinnut katua.

Marc VDS Racingin (Kallio ja Esteve Rabat) lisäksi kaudella 2014 Kalex-pyörillä kilpailevat Pons Racingin Tuenti HP 40-tiimi (Maverick Vinales ja Luis Salom ), Italtrans Racing Team (Julian Simon ja Franco Morbidelli), IDEMITSU Honda Team Asia (Takaaki Nakagami ja Azlan Shah Kamaruzaman ), Dynavolt Intact GP (Sandro Cortese) , Arginano Gines & Racing (Jonas Folger ja Axel Pons), Raceline Petronas Malaysia (Hafizh Syahrin) ja Stop and Go (Louis Rossi ja Thitipong Warokorn).

Suter Racing Technologyn nimiin vannovat puolestaan Interwetten Paddock (Thomas Lüthi ), Aspar (Nico Terol ja Jordi Torres), Tascaracing (Alex De Angelis ), Kalliotakin houkutellut tulokastiimi Caterham (Josh Herrin ja Johann Zarco), Iodaracing Project (Randy Krummenacher), Technomag carXpert ( Dominique Aegerter ja Robin Mulhauser), Gresini Racing (Xavier Simeon ja Lorenzo Baldassari), sekä AGT Rea Racing (Gino Rea).

Speed Up-pyörillä kisaavat samaa nimeä kantavan tiimin Sam Lowes ja Alessandro Nocco, sekä kuljettajaduon osalta vielä lopullista varmistusta vaille olevan Qatarin liiton tukema QMMF Racing Team.

Tech 3-tiimin omilla pyörillä Moto2-luokan viidenteen MM-kauteen lähtevät Marcel Schrotter ja Alejandro Marinelarena). Forward Racing (Simone Corsi ja Mattia Pasini) operoi FTR:llä ja JiR (Kohta Nozane) Motobi/TSR:llä.

Moto2-luokan ensimmäinen virallinen testijakso ajetaan 11.-13. helmikuuta Valenciassa. MM-kausi käynnistyy 23. maaliskuuta Qatarissa.

Toni Elias saavutti Moto2-luokan ensimmäisen maailmanmestaruuden vuonna 2010 Moriwaki-pyörällä. Stefan Bradl ajoi kaudella 2011 mestariksi Kalexilla ja Marquez siis seuraavana vuonna Suterilla. Viime vuonna Kalexilla kultaa huuhtoi Pol Espargaro takanaan saman merkin Scott Redding, Rabat ja Kallio.
 

Uusin numero