Perjantaina jatketaan vapailla harjoituksilla, lauantaina ohjelmassa ovat aika-ajot ja sunnuntaina kilpailulähdöt.
Qatarin Losailin radalla on viime vuosina ajettu iltakilpailu valonheittimien hohteessa. Viikonlopun kaikki ajotapahtumat suoritetaan ilta-aikaan.
– Mittavien valonheittimien loisteessa ajaminen ei juuri poikkea päivänvalolla ajamisesta. Jossain radan kohdassa valo voi vähän heijastaa. Selkeä ero on vain siinä, että pimeällä ajettaessa radan pinnasta ei erota
kosteita tai likaisia kohtia, Mika Kallio vertaili.
Uransa 10. MM-kauteen lähtevä valkeakoskelainen on saavuttanut hyviä tuloksia menneinä vuosina Qatarin osakilpailusta.
Plakkarissa on podium-sijoitukset sekä 125- että 250-kuutioisista, joka oli Moto2-luokan edeltäjä. MotoGP-luokasta Kallion saavutuksena Losailin radalta on kahdeksas sija.
Tasaisin luokka
Moto2-luokka tarjoaa Mika Kalliolle uuden haasteen. Talvitestit paljastivat, että 600-kuutioinen Marc VDS -tallin pyörä vaatii täysin erilaisen ajotyylin, johon kuljettaja oli tottunut kahden edellisen kauden aikana MotoGP-luokan 800-kuutioisella Ducatilla.
– Ehjiä testipäiviä olisi saanut olla enemmänkin, mutta liian usein sadekeli häiritsi uuden pyörän testitöitä. Itseluottamus on kasvanut viime vuoteen verrattuna, kun pyörän kanssa ei ole nyt vastaavia ongelmia, Kallio myöntää.
– Vieläkin omaa ajamista täytyy kehittää, mutta varsin kilpailukykyiseen vauhtiin pääsin jo edellisissä Espanjan testeissä.
– Tallikaverini Scott Redding on hyvä mittari. Häntä pidetään nyt lahjakkaimpana brittikuskina MM-sarjassa. Hän ajoi Marc VDS:n pyörällä useita hyviä tuloksia viime vuonna. Tallin tavoitteena on, että me molemmat yltäisimme kärkisijoille.
Moto2-luokassa pyörät ovat teknisesti erittäin lähellä toisiaan, joten kuljettajan ja tallin henkilökunnan osaaminen on avain menestykseen.
Luokkaan on osallistumassa peräti 38 kilpailijaa, joka on lähes yhtä suuri määrä kuin 125- ja MotoGP -luokissa yhteensä.
– Varmasti tämä tulee olemaan tasaisin kilpaluokka. Suurin osa kuljettajista ajoi jo viime kaudella Moto2-pyörillä, joten siinä mielessä minulla on luokan tulokkaana vielä kirittävää.
– Avauskisan mielenkiintoa lisää se, että Losailin radalla kukaan ei ole etulyöntiasemassa, koska täällä ajetaan vain kerran vuodessa. Tämän radan pito on heikompi kuin monilla muilla radoilla, keskiviikkona Qatariin matkannut Kallio totesi.
Tiedote: Jarno Saari