Kallion tiimipäällikkö lataa kovat odotukset Moto2-kaudelle

Bartholemyn odotukset ovat perusteltuja, sillä hänen kuljettajansa nousivat kolkuttelemaan viime kaudella Kalex-pyörillään luokan kärkeä, eli sitä kastia, johon Kallion ja Reddingin eväiden tiedetään riittävän.

Kallio ajoi kaudella 2012 MM-pisteissä kuudenneksi ja Redding pisti vielä pykälän verran paremmaksi. Nousu oli melkoinen ja sanalla sanoen kympin suoritus, sillä Redding sijoittui vuonna 2011 pisteissä 15:nneksi ja Kallio 16:nneksi.

Viime kaudella MM-hopeaa espanjalaisen maanmiehensä Marc Marquezin takana kuitannut Pol Espargaro on jatkossa suosikki numero 1, mutta häntä hiillostaa hurja haastajien joukko Kallio, Redding, Sveitsin Thomas Lüthi ja kumppanit mukaan luettuna.

– Vaihdoimme viime kaudella Kalexiin ja se merkitsi meille isoa steppiä. Tulevalla kaudella meidän pitää ottaa jälleen uusi steppi, taistella mestaruudesta, voitoista, podiumsijoituksista ja pyrittävä aina vähintään viiden nopeimman sakkiin, linjaa aikoinaan Kawasakin MotoGP-luokan tehdastiimiä johtanut Bartholemy.

Bartholemylla on myös
”oma lehmä ojassa”

Bartholemyn puhe kääntyy Marc VDS:n kuljettajista keskusteltaessa helposti Reddingin suuntaan, sillä hän toimii myös tämän henkilökohtaisena managerina.

Kallion ajolinjoista ja -tyylistä oppia ammentanutta rajuotteista Reddingia oltiin viemässä jo tulevaksi kaudeksi kuninkuusluokkaan ja Ducatin satelliittitiimiin, mutta aika ei ollut sittenkään vielä kypsä.

Kallion kausilla 2009-2010 edustaman Pramac-tiimin paikat menivät kokeneelle yhdysvaltalaiselle Ben Spiesille ja Moto2-luokan MM-pisteissä kolmanneksi sijoittuneelle italialaiselle Andrea Iannonelle.

– Moto2-luokkaan on tullut uusi painorajoitus, joten Reddingin ei tarvitse enää kärsiä koostaan, joka on ollut tähän mennessä suurin ongelmanne. Häneltä on löydyttävä jatkossa enemmän tasaisuutta ja tulista tahtoa voittoihin. Sen jälkeen vuorossa on MotoGP-luokka. Me kaikki tiedämme, että hänen paikkansa on siellä, julistaa Bartholemy.

Bartholemy ei ainakaan tässä vaiheessa lämpene ajatuksella CRT-sääntöjen mukaisesta pyörästä.

– Haemme Scottille paikkaa MotoGP-luokassa kilpailukykyisellä prototyyppipyörällä. Moto2-luokan vuoden 2011 mestari Stefan Bradl on saavuttanut hienoja tuloksia Hondalla. Olen varma siitä, että Scott pystyy samaan ja jopa parempaan!, täräyttää Bartholemy ilmeenkään värähtämättä.

Bartholemy kertoo katsovansa jatkossa kaikki kortit avoimin mielin suojattinsa osalta.

– Neuvottelemme Ducatin, Yamahan, Hondan ja siinä vaiheessa myös Suzukin kanssa, kun palaavat MotoGP-luokkaan ja jos he tekevät sen kilpailukykyisellä pyörällä.

Moto2-luokassa ajetaan 7. huhtikuuta Qatarissa käynnistyvän MM-kauden alla yhteensä yhdeksän, talliyhdistys IRTA:n virallista testipäivää. Ne ajoittuvat 12.-14. helmikuuta Valenciaan, sekä Jereziin 19.-21. helmikuuta ja 15.-17. maaliskuuta. Kallio ja Redding ajavat näiden lisäksi edelleen yksityistestit maaliskuussa Albaceten radalla.

Marc van der Stratenin omistama Marc VDS Racing-tiimi laajentaa toimintaansa alkavalla kaudella myös Moto3-luokkaan, jossa sen kuljettajana Kalex-KTM-pyörällä kilpailee belgialainen, Red Bull Rookies Cupin kautta GP-kekkereihin jalostunut Livio Loi.

* Kuvat: Marc VDS Racing