Kalliolla iso rooli rengasfarssin toistumista eliminoitaessa

Kolmipäiväisen testijakson pääpaino kohdistuu renkaisiin, sillä viime vuonna Australian kisassa ilmennyttä rengasfarssia ei haluta kokea uudelleen enää tänä vuonna.

– Viime vuonnahan Moto2-luokan kisamittaa lyhennettiin 13 kierrokseen, sillä rengasvalmistaja ei pystynyt takamaan renkaiden turvallisuutta enää sen jälkeen. Radan uusi asvaltti kulutti renkaita ihmeellisesti ja itsekin sain sen tuta, kun renkaista alkoi irrota isoja paloja 8-9 kierroksen jälkeen, Kallio taustoittaa.

Moto2-luokan lisäksi rengasongelmista kärsivät myös MotoGP-luokan kuljettajat, jotka joutuivat tekemään kisassa varikkopysähdyksen kymmenen kierroksen jälkeen.

Nyt ajettavissa testeissä onkin mukana edustajia molemmista luokista.

– Moto2-luokasta on meidän Marc VDS -tiimin lisäksi mukana Mapfre Aspar Teamin Nico Terol ja Jordi Torres. MotoGP-luokan tiimeistä mukana ovat puolestaan tehdastiimit Honda, Yamaha ja Ducati, Kallio jatkaa.

– Tarkoituksena on ajaa pidempiä vetoja ja seurata, kuinka renkaat kuluvat ja käyttäytyvät. Rengasvalmistaja on tuonut tänne monia eri renkaita, joiden lämpötilaa pystymme seuraamaan antureiden avulla.

– Kun normaali lämpötila hyvin toimivalla renkaalla on noin 80 astetta, saattaa sutivan renkaan lämpötila nousta jopa 140-150 asteeseen. Nyt tarkoituksena onkin löytää ne renkaat, jotka toimivat täällä parhaiten.

Australian testit kestävät keskiviikkoon saakka. Aikaeron vuoksi testit ajoittuvat Suomen yöaikaan.
 

Uusin numero