Kallio vesijetin puikoista Indyyn

Vesijetteilyn ja kalastuksen merkeissä Suomessa rentoutunut Moto2-luokan MM-pistekakkonen kertoi olevansa valmis maailmanmestaruustaisteluun, vaikkei Indianapolisin erikoinen rata olekaan koskaan kuulunut 31-vuotiaan suomalaiskuljettajan suosikkeihin.

– Indianapolisin rata on erikoinen luonteeltaan ja asvaltin pinta on aina ollut heikko. Sen takia rata ei olekaan kuulunut suosikkiratoihini, eivätkä tuloksetkaan ole olleet kovin häävejä, legendaarisella radalla parhaimmillaan neljänneksi kaasutellut Kallio kertoo.

"Ykkösvaihdetta täällä
tuskin enää tarvitaan"

Tänä vuonna Indianapolisin 4170 metrin mittainen rata on kuitenkin saanut osaksi uuden pinnoitteen. Lisäksi neljä radan alkupuoliskon mutkaa on kokenut muodonmuutoksen.

– Aiemmin nämä mutkat ovat olleet todella hitaita, mutta näillä muutoksilla niitä on nyt koitettu saada nopeammiksi. Ykkösvaihdetta täällä siis tuskin enää tarvitaan, Kallio jatkaa.

– Samoin se on kysymysmerkki, miten renkaat saadaan toimimaan uudella asvaltilla. Rengaskovuuksien osalta ei ole tullut kovin suuria muutoksia, pehmeämpi seos on sama kuin viime vuonna, mutta kovempi rengas on nyt vähän pehmeämpi kuin viime vuonna. Mutta vaikea näistä renkaista on vielä sanoa mitään. Sen näkee sitten, kun radalla päästään ajamaan ensimmäiset kierrokset. Uusi asvaltti on kuitenkin aina vähän vaikea kaikille, Kallio heittää.

"Reippaasti vaan
ensimmäisiin treeneihin!"

Kallio oli kesätauon alla mainiossa iskussa Marc VDS-tiimin Kalex-pyörän puikoissa.

– Pyörän suhteen ei ole mitään ihmeellistä uutta, tarkoituksena on lähteä liikkeelle samalta pohjalta kuin mihin Saksan Sachsenringilla ennen taukoa lopettelimme. Muutaman ajetun kierroksen jälkeen sitten katsotaan, millaisia muutoksia rata esimerkiksi välityksien suhteen vaatii.

– Mutta ei tässä auta vielä miettiä liikoja. Täytyy vaan mennä reippaasti ensimmäisiin treeneihin ja katsoa, kuinka se siitä lähtee liikkeelle.

* MotoGP-sarjan 10/18 MM-osakilpailun aikataulu Indianapolisin radalla USA:ssa:
Perjantai 8.8.

16.00-16.40, Moto3-luokan 1. vapaa harjoitus
16.55-17.40, MotoGP-luokan 1. vapaa harjoitus
17.55-18.40, Moto2-luokan 1. vapaa harjoitus
20.10-20.50, Moto3-luokan 2. vapaa harjoitus
21.05-21.50, MotoGP-luokan 2. vapaa harjoitus
22.05-22.50, Moto2-luokan 2. vapaa harjoitus

Lauantai 9.8.
16.00-16.40, Moto3-luokan 3. vapaa harjoitus
16.55-17.40, MotoGP-luokan 3. vapaa harjoitus
17.55-18.40, Moto2-luokan 3. vapaa harjoitus
19.35-20.15, Moto3-luokan aika-ajo
20.30-21.00, MotoGP-luokan 4. vapaa harjoitus
21.10-21.25, MotoGP-luokan aika-ajo 1
21.35-21.50, MotoGP-luokan aika-ajo 2
22.05-22.50, Moto2-luokan aika-ajo

Sunnuntai 10.8.
15.40-16.00, Moto3-luokan warm up
16.10-16.30, Moto2-luokan warm up
16.40-17.00, MotoGP-luokan warm up
18.00, Moto3-luokan MM-osakilpailu 10/18
19.20, Moto2-luokan MM-osakilpailu 10/18
21.00, MotoGP-luokan MM-osakilpailu 10/18

Ratainfo:
Pituus: 4170 metriä
Leveys: 16 metriä
Mutkat vasemmalle: 10
Mutkat oikealle: 6
Pisin suora: 872 metriä
Valmistunut: 1909
Modifioitu: 2014

Uusin numero