Kallio valmiina Moto2-avaukseen

Kauden perinteiseksi aloitukseksi muodostuneen Qatarin GP:n kilpailut ajetaan sunnuntai-iltana valonheittimien loisteessa.

Qatarin iltakilpailu poikkeaa aikataulultaan muista osakilpailuista. Radalla ajetaan joka päivä 18.00-23.00 välisenä aikana.

Kisaviikonlopun erikoisuus on se, että kuljettajat tahkoavat radalla neljänä iltana: torstaina ja perjantaina ohjelmassa on vapaita harjoituksia, lauantaina aika-ajot ja sunnuntaina kilpailut.

– Kisaan on valmistauduttu huolella ja tunnelma on odottava ja positiivinen Talvitestit sujuivat meidän Marc VDS -tallilta loistavasti, joten odotamme uudelta Kalex-pyörältämme aivan kärkipään kilpailukykyä, Mika Kallio ennakoi.

– Päivällä lämpötila on ollut 25 lämpöasteen haminoilla, mutta yötä kohden keli ja radanpinta viilenevät. Olemme seuranneet lämpötilojen vaihteluita edellisinä iltoina, joten tiedämme mitä odottaa olosuhteilta.
 
Kärkisijat tavoitteena
 
Kallio päätti viime kauden komeasti palkintopallille. Sen jälkeen talvitestit ovat valkeakoskelaisen osalta sujuneet edellisiä kausia paremmin.

Niinpä tähtäin on asetettu korkealle:

– Siitä lähdetään jatkamaan, mihin viime kausi päättyi. Kärkeen tähtää monta kovaa kuskia, joten kaiken on osuttava kohdalleen, että yltää kärkivauhtiin, Kallio tiedostaa.

– Moto2-luokassa on 17 sellaista kuskia, joilla on MM-tasolta voitto taskussa. Se kertoo omaa kieltään siitä, että huippusijoitukset eivät tule kenellekään helpolla.

– Testeissä kierrosajat ovat olleet kärjen tasolla. Ne säädöt eivät kuitenkaan suoraa lupaa kilpailukykyistä vauhtia tällä radalla, jonka pito on kenties sarjan heikoin aavikolta leijailevan hiekkapölyn takia.

– Kisaviikonlopun alussa radan pito on heikoimmillaan, mutta rata toki puhdistuu koko ajan pyörien kiertäessä rataa. Oikeiden säätöjen nopea löytäminen on tärkeä juttu, koska nyt ei ole läheskään niin paljon rata-aikaa käytettävissä testipäiviin verrattuna, Mika jatkaa.
 
Rengasmallit muuttuvat
 
Losailin radan pidon lisäksi haasteita tarjoavat uudet ja erilaiset rengasmallit, joita kilpailijoilla on Qatarin GP-viikonloppuna käytössään.

– Kahdesta takarengasvaihtoehdosta toinen versio on minulle täysin uusi tuttavuus. Muutama kilpakumppani niitä kokeili ennakkotesteissä. Kuulopuheiden perusteella ne vaikuttivat toimivilta, Kallio kertoi.

– Eturenkaiden osalta tilanne on erikoinen. Rengastoimittaja Dunlop esitteli talven viimeisellä testijaksolla uuden kapeamman eturenkaan, joka tulee kaikille käyttöön.

– Aikataulut vetivät sen verran tiukoille, että tämä Qatarin kisaviikonloppu ajetaan viime vuoden tapaan leveämmällä versiolla. Ne kapeammat renkaat saamme käyttöömme vasta kolmen viikon kuluttua ajettavassa kauden toisessa osakilpailussa, Kallio summasi.