Kallio vahvoilla MotoGP-luokkaan – Aprilia ja Aspar vaihtoehtoina

Kallio vahvistaa kyseiset ja jo varikkopuheissakin esiin nostetut neuvotteluyhteydet brittimedia Motorcycle New'sille.

Kallio ei ole tosin suinkaan ainoa, joka on tuotu julki Aprilian kuljettajakandidaattina.

Listalta löytyvät ainakin myös Superbike-luokan MM-sarjan kuljettajien, eli italialaisen Marco Melandrin (Aprilia) ja irlantilaisen Eugene Lavertyn (Suzuki), sekä MotoGP-luokassa Hondan Gresini-tiimissä kilpailevan espanjalaisen Alvaro Bautistan nimet.

Kallion kokemus
painaa vaakakupissa

Aprilia tulee MotoGP-luokkaan niin sanotun Open-luokan sääntöjen mukaisilla pyörillä. Aspar-tiimin Hondat kuuluvat samaan sääntökategoriaan.

– Ensimmäinen vuosi on uudella pyörällä aina pääosin testaamista ja sen kehittämistä. Uskon, että kokemukseni voisi merkitä hyvää heille. Pidän tämä lajin teknisestä puolesta ja siksi siksi se kiinnostaa minua, Kallio viittaa MCN:ssä Aprilian puoleen.

Kallio korostaa pitkäjänteisyyttä tämänkaltaisissa projekteissa. Työn hedelmiä poimitaan kisatulosten muodossa vasta parin vuoden päästä.

– Katsotaan nyt, kuinka korkealla olen heidän (Aprilia) listoillaan. Se ei ole mikään salaisuus, että päätavoitteeni oli paluu MotoGP-luokkaan kun tulin Moto2:hteen, Kallio palaa vuoteen 2011.

Kallio ajoi MotoGP-luokassa kaudet 2009-2010 Ducatin Pramac-tiimissä saavutettuaan vuonna 2008 silloisen 250-kuutioisten MM-pronssin KTM:n tehdaskuljettajana.

KTM on sekin tekemässä paluuta MotoGP-luokkaan. Tähtäin on kaudessa 2017.

Neljättä vuotta Moto2-luokassa ja belgialaisen Marc VDS Racing-tiimin riveissä ajava Kallio sai toki jo täksi kaudeksi tarjouksia MotoGP:hen. Tarjolla ei vain ollut sellaista tiimiä ja kalustoa, jolla Kallio olisi nähnyt riittäviä menestysmahdollisuuksia.

– Olen tutkinut eri vaihtoehtoja, mutta tarpeeksi hyvää sellaista ei ole vielä tullut. Kenties nyt on olemassa mielenkiintoisia mahdollisuuksia.

Kalliolla vahva usko
uuteen Hondaan

Espanjalaisen Jorge Martinezin johtama Aspar-tiimi on vahvistanut, että MotoGP-luokan maailmanmestaruuden vuonna 2006 voittanut yhdysvaltalainen Nicky Hayden jatkaa kaudella 2015.

Toisen kuljettajan paikka on yhä avoinna. Se paikka saattaa olla Kallion.

HRC (Honda Racing Corporation) on tuomassa kuninkuusluokkaan ensi kaudeksi merkittäviä uudistuksia ja parannuksia kokevan tuontantopyörän. Tämän kauden RCV1000R ei ole vastannut odotuksia.

– Kiinnostuin, kun kuulin Hondan uudesta pyörästä. Uskon, että pyörä tulee olemaan täysin toisella tasolla ja hyvä vaihtoehto. Kaikki on kuitenkin vielä avoinna, Kallio avaa neuvotteluja Asparin suuntaan.

Upean voiton viime sunnuntaina Indianapolisissa viimeistellyt Kallio herättää muutenkin kiinnostusta MotoGP-luokassa.

Italialaismedia nosti hänet Indyn jäljiltä myös Pramac Ducatin pestuulistalle. Se lista on kuitenkin tuhottoman pitkä ja Kallion osalta varmaankin poissuljettu vaihtoehto.

Marc VDS on yhä
hyvä vaihtoehto

Toisaalta poissuljettua ei ole se, että Kallio jatkaisi ensi kaudella nykyisessä tiimissään ja Moto2-luokassa.

Kallion tiimikaveri ja sarjaa seitsemällä pisteellä johtava espanjalainen Esteve Rabat on jo päätynyt tuohon ratkaisuun. Marc VDS viritteli nousua ensi kaudeksi MotoGP-luokkaan, mutta suunnitelmia on siirretty ainakin vuodella.

– Jääminen Moto2-luokkaan ei olisi sekään huono ratkaisu, sillä Marc VDS on todella hyvä vaihtoehto. Olisi vähän surullistakin lähteä, sillä tiimissä vallitsee hyvä ilmapiiri ja olen aina pitänyt työskentelystä siellä. Edessä on vaikea ratkaisu, mitä sitten tapahtuukin, korostaa Kallio.

Kiireinen Kallio palaa radalle jo ensi perjantaina, kun kauden 11. MM-osakilpailun näyttämönä toimivalla Brnon radalla ajetaan Tshekin GP-viikonvaihteen ensimmäiset harjoitukset.

Indyn ykkössija vyöllään Brnoon matkaava Kallio puolustaa Tshekin GP:n voittoa.

 

Uusin numero