Avauspäivänä käteen kohdistunut kova tälli ei ainakaan näkynyt kierrosmäärissä eikä sen pahemmin -ajoissakaan. Kallio urakoi tiistaina Kalex-pyörällään olosuhteet huomioon ottaen kunnioitettavat 79 kierrosta, joista nopein kulki lukemin 1.32,698.
– Ei tuo vasen ranne nyt niin paha ole, vaikka siinä tuntuikin pientä kipua vasemmalle taittuvissa mutkissa. Otin aamulla särkylääkettä, mutta en tiedä, onko siitä tässä tapauksessa sen suurempaa apua, totesi Kallio.
Kallion mukaan suunniteltu testityö on hänen osaltaan suurinpiirtein puolivälissä eri rengasvaihtoehtoja kokeiltaessa.
– Menetimme maanantaina paljon tärkeää rata-aikaa kaatumiseen. Pyrin kuromaan tuota kiinni erityisesti tänään iltapäivällä, jolloin ajoin paljon kierroksia. Meillä on vielä joitain renkaita testattavana. Toivotaan nyt, että keli säilyisi samanlaisena keskiviikkona, vaikka olenkin nähnyt sääennusteista toista.
– Jotkut testaamistamme renkaista tuntuvat jo hyviltä, vinkkasi Kallio.
Huh hellettä!
Reilun neljän kilometrin mittaisen saariradan asfaltin lämpötila tapaili jo 50 astetta tiistain urakan alkaessa. Se oli pitkälti toistakymmentä astetta enemmän kuin viime lokakuussa ajetussa Australian GP:ssä, jonka rengasfarssi ei unohdu koskaan. Upeissa merellisissä maisemissa sille kirkuivat sikäläiset lokitkin.
Kallion tiimikaveri Esteve Rabat jatkoi maanantain tapaan Moto2-luokan neljän kuljettajan nipun kärjessä. Rabat viimeisteli ajan 1.32,168, josta Kallio jäi 0,530 sekuntia.
Marc VDS:n duo piti Aspar-tiimin kuljettajat kurissa. Kaatolistalle nimensä liittänyt Nico Terol jäi Rabatista reilut kahdeksan kymmenystä Jordi Torres lähes sekunnin.
MotoGP-luokan kuljettajien vauhdikkaasti viisikosta ykkönen oli jälleen Yamahan Jorge Lorenzo ajalla 1.29,133.
Hondan Dani Pedrosa tuli 0,248 ja Ducatin Andrea Dovizioso 0,254 sekuntia Lorenzon takana. Lorenzon tallikaveri Valentino Rossi ajoi neljänneksi 0,383 ja Ducatin Cal Crutchlow viidenneksi 0,527 sekuntia kärjestä. Crutchlow kirjautti tililleen Rabatin tavoin 101 kierrosta.
Bridgestone kaipaa yhä
lisää kisasimulaatioita
Bridgestonen ja Dunlopin renkaiden turvallisuustestijakso päättyy Phillip Islandilla keskiviikkona. Radan yllä vaanii silloin sateen uhka.
Bridgestonen mukaan se on päätynyt tässä vaiheessa kolmeen eri rengasvaihtoehtoon, joista edelleen kahta lähdetään kehittämään tämän vuoden GP:tä silmälläpitäen.
Vahvistus valinnoille pyritään hakemaan keskiviikkona kisasimulaatioiden muodossa – jos sää sen salii. Tiistaina simulaatiot jäivät suunniteltua lyhyemmiksi radan korkean lämpötilan vuoksi.
Linnun kanssa törmäyskurssilla ollut Pedrosa pystyi painamaan toisena testipäivänä 20 kierrosta putkeen, mutta esimerkiksi Lorenzon oli heitettävä pyyhe kehään 16 kierroksen jälkeen. Hänen pyöräänsä siinä vaiheessa valikoituneet renkaat eivät yksinkertaisesti enää toimineet.
– Niillä renkailla ei tosiaankaan enää jatketa, mutta onneksi meille on tarjolla parempia vaihtoehtoja, kuittasi Lorenzo.
Phillip Island, Australia.
MotoGP- ja Moto2-luokkien rengastestit, 2/3 ajopäivä:
1. Jorge Lorenzo Espanja, Yamaha Factory Racing 1.29,133
2. Dani Pedrosa Espanja, Repsol Honda Team + 0,248
3. Andrea Dovizioso Italia, Ducati Team + 0,254
4. Valentino Rossi Italia, Yamaha Factory Racing + 0,383
5. Cal Crutchlow Iso-Britannia, Ducati Team + 0,527
6. Esteve Rabat Espanja, Marc VDS Racing Team + 3,035
7. Mika Kallio Suomi, Marc VDS Racing Team + 3,565
8. Nicolas Terol Espanja, Mapfre Aspar Team + 3,881
9. Jordi Torres Espanja, Mapfre Aspar Team + 4,027
Täydelliset tulokset:
http://www.motogp.com/en/TestResults/MotoGP+Moto2+Phillip+Island+2014