Kallio tinkimätön Argentiinassa: ”Fakta on, että vain kärjessä ajaminen kiinnostaa”

Moto2-luokan seuraava kisa ajetaan jo tänä viikonloppuna Argentiinan Autodromo Termas de Rio Hondo -radalla. Teksasista suoraan Etelä-Amerikkaan kiidätetty pyörä pääsekin säätöjensä osalta heti perjantain vapaissa harjoituksissa Kallion hellään huomaan.

– Pyörä tuli tänne suoraan Teksasista, joten sille ei ole tässä välissä vielä voitu tehdä mitään. Viime kisaa ollaan analysoitu säätöjen osalta tarkasti ja käyty läpi sekä positiiviset että negatiiviset muutokset. Niiden tietojen perusteella pyörä rakennetaan ja säädetään tänne Argentiinaan, Kallio taustoitti.

– Haemme säätöihin elementtejä sekä viime vuoden Argentiinan kisasta että edellisestä Teksasin kilpailusta. Isoimmat säätökohteet ovat takaiskari, pyörän akseliväli ja painojakauma. Meillä on tallin kanssa hyvä suunnitelma harjoituksiin, joten toivottavasti pääsemme viemään sen sellaisenaan läpi, Kallio jatkoi.

Kallio vakuuttaa, että viime viikonlopun virheistä on opittu ja uskoo lähtökohtien olevan huomattavasti paremmat tulevaan kilpailuun.

– Teksasin virheistä on otettu opiksi ja viisastuttu siinä mielessä taas lisää. Tärkeintä olisi saada viikonloppu heti treeneistä ehjästi käyntiin, jotta valmistautuminen kisaan olisi optimaalinen. Fiilis on kaiken kaikkiaan ihan hyvä ja uskon 99-prosenttisesti, että olemme tänä viikonloppuna korkeammalla tasolla verrattuna aikaisempiin kisoihin. Fakta on, että vain kärjessä ajaminen kiinnostaa ja siihen tietysti pyritään, luottavainen Kallio totesi.

Argentiinan rata ei juuri ole tunnettu muualta kuin ratamoottoripyöräilysarjasta. Vähäinen kilpailukäyttö tuo oman haasteensa ajamiseen.

– Rata on ihan toimiva kokonaisuus, joskaan se ei profiililtaan tarjoa samanlaisia korkeuseroja kuin esimerkiksi Teksas. Hyviä ohituspaikkoja kuitenkin löytyy useampiakin esimerkiksi kovista jarrutuksista. Pito on huomattavasti huonompi kuin muilla radoilla, koska täällä ei juurikaan ajeta muuten kilpaa. Täällä on myös joka vuosi verrattain pieni ero kärjen ja häntäpään välillä, joten kymmenykset ja sadasosat ratkaisevat paljon, Kallio kertoi.