Kallio Racingin huikea menestystarina – ”Uhrauksia ja vahvaa uskoa vaadittu”

Tässä juhlitaan suomalaista moottoriurheiluhistoriaa. Niki Tuuli saavutti ensimmäisenä suomalaisena SuperSportin MM-sarjan osakilpailuvoiton. Kuva: Philippe Damiens
Kallio Racing teki isolla kädellä suomalaista moottoriurheiluhistoriaa reilu kaksi viikkoa sitten Ranskan Magny-Coursin radalla. Miten pienestä pohjolan maasta on kasvanut talli, joka menestyy MM-areenoilla lähes välittömästi sinne päästyään. Me otimme selvää.

Reipas kaksi viikkoa sitten, syys-lokakuun vaihteen viikonloppuna kirjoitettiin kolme uutta sivua Suomen ratamoottoripyöräilyn historiankirjoihin. Pensseliä pyöritti Kallio Racing, joka lauantaina saavutti ratamoottoripyöräilyn World Supersport -luokan MM-osakilpailun aika-ajoissa sekä paalupaikan että kakkosruudun. Samalla Niki Tuulesta tuli ensimmäinen suomalainen kuljettaja, joka kirjasi nimiinsä World Supersport -luokan paalupaikan. Kirsikka saatiin kakkuun sunnuntain kisapäivänä, kun Tuulesta tuli ensimmäinen suomalainen kuljettaja, joka on voittanut World Supersport -luokan osakilpailun. Tämän kaiken teki yhden viikonlopun aikana talli, joka vasta saapui täysipäiväisesti MM-areenoille tällä kaudella.

Otetaan askel taaksepäin ja katsotaan, miten tämä menestystarina sai alkunsa.

Kallio Racingin alkutaipaleet juontavat juurensa aina Mika ja Vesa Kallion isän Hannun kisa-aikoihin. Poikien aloitettua ja Hannun lopetettua ajaminen vuonna 1997, kolmikko kisasi jo omalla tiimillä Suomessa, Pohjoismaissa ja muutamissa EM-kilpailuissa.

– Oma tiimi ja useat henkilöt ovat työskennelleet ja auttaneet mun oman ajouran aikana, ja heistä on edelleen myös moni mukana vielä tämänhetkisessä kokoonpanossa, selventää Vesa Kallio, tiimin nykyinen päällikkö.

Kallio Racingin tarina juontaa juurensa aikaan, jolloin Vesan (vas.) ja Mikan (kesk.) isä Hannu kilpaili. Kuva: Kallioiden kuva-arkisto
Lopullinen ajatus omasta tiimistä ja sen kasvattamisesta heräsi noin kymmenkunta vuotta sitten, kun Vesa itse ajoi SuperSportin MM-osakilpailuja.

– Itseäni jäi tuolloin kaihertamaan se, ettei koskaan ollut sillä tasolla vaadittava pyörä tai tiimi alla. Näin sen jo silloin, että täällä Supersportissa olisi mahdollisuus menestyä omalla tiimillä. 2013 ajoin itse vielä Suomessa, mutta silloin pisti silmään kolme nuorta lahjakasta kuljettajaa täällä Suomessa, Niki Tuuli, Eemeli Lahti ja Valter Patronen. Tällöin kerroin pojille, että olisin valmis heittämään omat ajohanskat naulaan ja auttamaan heitä pääsemään ajamaan European SuperStock600-luokkaan, mikäli he olisivat valmiita sitoutumaan projektiin. Näin lähti oman tiimin alku kunnolla käyntiin.

Vuosina 2014 ja 2015 tiimi kisasi European SuperStock600-luokassa Yamaha Motor Europen tukemana kuljettajinaan Tuuli, Lahti ja Patronen. Vuonna 2014 kaikki kuljettajat ajoivat pisteille. Parhaimpana sijoituksena oli Tuulen voitto Assenissa. Loppusijoituksissa Tuuli oli neljäs ja Lahti kymmenes. Vuonna 2015 Tuuli ylsi viidenneksi, Lahti sijalle 14.

Niki Tuuli on päässyt maailman huipulle yhdessä Kallio Racingin kanssa. Kuva: Philippe Damiens
– Kaudeksi 2016 meillä oli jo sovittuna isompaa yhteistyötä Yamaha Motor Europen kanssa SuperStock-luokassa, mutta kyseinen luokka tuli tuolloin järjestäjän toimesta tiensä päähän, eikä meillä ollut nopealla aikataululla minkäänlaista mahdollisuutta lähteä kiertämään SuperSportin MM-luokkaa silloin.

Tilanteen muututtua Kallio Racing käytti viime vuoden harjoittelemalla Tuulen kanssa suunnitelmallisesti tähtäimenään kolme villin kortin SuperSportin MM-osakilpailua kauden lopussa. Lopulta Kallio Racing räjäytti pankin, kun Tuuli nousi kolmesti podiumille sijoituttuaan kaikissa kolmessa kilpailussa toiseksi.

– Kova työ ja isot panostukset tuotti loistavan lopputuloksen. Niki osoitti, että meillä todellakin on mahdollisuudet pärjätä MM-sarjassa. Keskusteltiin Yamahan kanssa ja heillä oli GRT Yamaha Official WorldSSP Team jo valmiudessa ja he hakivat toista vahvaa Yamaha-tiimiä mukaan. Olimme olleet jo Yamahan tukema tiimi, joten se helpotti keskusteluita tulevaisuudesta ja saimme sopimuksen tehtyä tälle vuodelle.

Kallio Racing näkee tärkeänä asiana viedä suomalaislupauksia kansainvälisille kisa-areenoille. Tänä vuonna tiimin väreissä SuperSport 300 -luokassa kisaa Kimi Patova. Kuva: Philippe Damiens
Kallio Racing lähti kauteen 2017 kuljettajinaan Niki Tuuli ja etelä-afrikkalainen Sheridan Morais. Lisäksi talli kisaa 300-kuutioisten luokassa Kimi Patovan ja brasilialaisen Renzo Ferreiran kanssa.

Menestysputki ei jatkunut aivan suoraan viime kauden podiumsijoituksista, vaikkakin tiimin ensimmäinen voitto oli lähellä jo kauden kolmannessa kisassa, Aragonissa. Tuolloin Moraisin pieni virhe viimeisessä mutkassa maksoi voiton, mutta hän sijoittui lupaavasti toiseksi. Erityisesti Tuulelle kausi on ollut paikoin hyvinkin hankala. Nuorukainen löysi kuitenkin vauhtinsa kesäloman jälkeen, kun tiimillä oli testiä ja dataa riittävästi ottaa uusi kisakalusto käyttöönsä.

– Uudessa pyörässä suurimmat muutokset ovat keulassa, elektroniikassa sekä katteiden muotoilussa ja näin ollen uusi pyörä on varsinkin Nikille hänen pituutensa vuoksi parempi kuin vanha R6. Uudet pyörät otettiin Lausitziin mukaan ja siellä sekä Magny-Coursilla oltiin vahvoja. Kierrosajat ovat olleet lähes samat kuin vanhalla pyörällä, eli on vaikea sanoa kuinka paljon parempi uusi pyörä on oikeasti ollut. Mutta tietysti tärkeintä on se, että kuljettajat ovat tykänneet enemmän uudesta pyörästä ja varsinkin, kun he odottivat sitä niin pitkään. Pääasia on se, että olemme nyt saaneet niitä tuloksia, joita olemme lähteneet hakemaan.

Kallio Racing saavutti ensimmäisen voittonsa elokuussa kauden kahdeksannessa osakilpailussa Saksan Lausitzringillä Moraisin toimesta ja Tuuli toi tiimille toisen voiton edellisessä, kauden 11. MM-osakilpailussa.

– Kyllähän voitto tuntui Saksassa hyvältä Sheridanin ajamana ja nyt Ranskassa Nikin ajamana. Kallio Racingin ensimmäinen kausi SuperSportin MM-sarjassa on tuonut molemmille kuljettajille voitot ja se kertoo paljon meidän tiimistä. Ollaan tehty hyviä päätöksiä ja keskitytty oikeisiin asioihin. Voitot palkitsee kovan työnteon ja uhraukset, joita tämän vuoden eteen ollaan tehty.

Kolme historiallista tekoa yhden viikonlopun aikana. Olisiko Vesa Kallio itse uskonut, että tiimi pystyy tähän?

– Kyllähän tässä tarvitsee olla vahva usko omaan tekemiseen ja niihin uhrauksiin, joita on vuosien mittaan isä-Hannun kanssa tehty. Tietysti tässä tilanteessa olisi pitänyt olla jo kauden alussa. Alkukausi oli hyvin vaikea ja ajamista oli haastavaa saada raiteilleen, kesätauko oli tärkeä hetki rentoutua ja harjoitella sekä keskittyä loppukauden kilpailuihin. Tämä on herkkä laji, on pienistä asioista kiinni minkälainen tulos tulee olemaan, mutta usko työntekoon ja Nikin ajamiseen ei ole loppunut missään vaiheessa. Tiedossa oli, että kun onnistutaan joka osa-alueella, vauhti riittää kärkisijoituksiin.

Vesa Kallio ja Niki Tuuli pääsivät nousemaan korkeimmalle korokkeelle historiallisen Ranskan MM-osakilpailun päätteeksi. Kuva: Philippe Damiens
Kaudesta on jäljellä enää kaksi osakilpailua. Tulevana viikonloppuna 20.-22. lokakuuta ajetaan Espanjan Jerezissä ja kauden finaali 2.-4. marraskuuta Qatarissa. Morais on tällä hetkellä sijalla kolme, kiinni MM-pronssissa ja Tuuli nousi voittonsa myötä seitsemänneksi.

Kallio Racing kiertää MM-areenoita 15 hengen tiimin ja neljän kuljettajan voimin. Katse on tiukasti kiinni kahdessa viimeisessä osakilpailussa, mutta tulevaisuuden suunnitelmiakin on jo pohdittu.

– Parhaillaan käydään vielä tietysti neuvotteluita eri tahojen kanssa kaikista asioista ja tavoitteena on jatkaa samankaltaisesti kuin tänäkin vuonna. Isoin homma tässä tietysti on saada kerättyä budjetti kasaan ensi kautta varten. Olisi erittäin tärkeää saada nämä SuperSportin kilpailut näkymään paremmin myös täällä Suomessa ja sitä kautta saisimme ihmisten tietoisuuteen tämän huippusarjan jännittävät kilpailut!

Teksti: Moottoriurheilu.tv

Uusin numero