Kallio puristi alle sekunnin päähän kärkivauhdista

Mika Kallio kiristi päivän lopulla selvästi vauhtiaan ja oli Pramac Racing -tallin Ducatilla kahdeksanneksi nopein. Eroa testipäivän nopeimpaan Valentino Rossiin jäi 0,970 sekuntia.

Valkeakoskelainen urakoi +35 asteen helteessä koko porukan suurimman kierrosmäärän 5,548 -kilometrisellä Sepangin radalla, kun Kalliolle kertyi 76 kierrosta.

– Ei ollut suunnitelmissa ajaa noin paljon, mutta meillä oli säätöjen kanssa hakemista. Muutimme säätöjä päivän aikana reilusti, joten kierroksia vaan kertyi. Vasta päivän lopulla löysimme oikean suunnan, kun laskimme pyörän korkeutta radikaalisti, Kallio selvitti.

– Sen jälkeen teimme enää hienosäätöä etu- ja takajousitukseen. Olen jo melko tyytyväinen pyörään ja kierrosaikaan. Sain kiristettyä edellisestä Malesian testeistä vauhtiani lähes sekunnilla ja ero kärkeen puolittui.

– Alle sekunti kärjestä ei enää ole paha ero, mutta onhan töitä vielä edessä, että pääsisimme lähemmäksi kärkeä. Rossi ja Stoner olivat vähän muita edellä, mutta kolmanteen sijaan ei jäänyt matkaa kuin 0,4 sekuntia.

– Perjantaina meidän tallilla on ohjelmassa uuden hiilikuituisen takahaarukan testaaminen. Aloitin nämä testit vielä edellisellä kehitysversiolla, joten huomiselle jää vielä paljon testattavaa, Kallio summasi.

Teksti: Jarno Saari

SEPANG TEST 2 DAY 1
Kuljettajien nopein kierrosaika

1. Rossi (Yamaha) 2:01.068
2. Stoner (Ducati) 2:01.219
3. Dovizioso (Honda) 2:01.631
4. Capirossi (Suzuki) 2:01.687
5. Spies (Yamaha) 2:01.843
6. Edwards (Yamaha) 2:01.897
7. Pedrosa (Honda) 2:02.036
8. Kallio (Pramac Racing – Ducati) 2:02.038
9. Bautista (Suzuki) 2:02.078
10. Melandri (Honda) 2:02.086
11. Hayden (Ducati) 2:02.221
12. Aoyama (Honda) 2:02.419
13. Espargaro (Pramac Racing – Ducati) 2:02.447
14. Barbera (Ducati) 2:02.485
15. De Puniet (Honda) 2:02.535
16. Simoncelli (Honda) 2:03.254

Mikan tiimikaveri Aleix Espargarò kellotti nopeimmaksi ajakseen 2’02.447 ollen kokonaistuloskissa sijalla 13. Espargarò kertoi testipäivän olleen huonosti nukutun yön jälkeen hankala, ja testipäivän puolessa välissä tullut kaatuminen vei hetkeksi luottamuksen pyörään.

Ben Spies sijoittu lopputuloksissa vakuuttavasti viidenneksi nopeimmalla kierrosajalla 2’01.843. Spies oli erityisen tyytyväinen siihen, että saavutti nopeimmat kierrosaikansa jo kuluneilla renkailla.
”Minusta tuntuu, että olen löytämässä Bridgestone renkaiden rajat, mikä tuo lisää luottamusta. Tietysti vielä on työtä tehtävänä.”

Valentino Rossi oli syystäkin tyytyväinen testipäiväänsä. ”On hyvä olla nopea jo tässä vaiheessa ja odotamme jo kovasti pääsevämme testaamaan toisellakin radalla, jotta näkisimme kuinka hyvin uusi M1 toimii siellä.”