Kallio nousi viimeisellä vedolla neljänteen ruutuun Le Mansissa

Pisteissä toisena oleva Kallio kiersi vajaan 4,2 kilometrin mittaisen radan aika-ajossa parhaimmillaan lukemin 1.37,768. Ne syntyivät viimeisellä, eli 22. kierroksella.

Kallio oli tiukasti kiinni eturivin starttipaikassa, mutta hän veti viimeisellä kovalla kierroksellaan Luis Salomin samalla harmittavasti kolmanneksi. Salom kuittasi Kallion vain 37 tuhannesosan turvin.

Kärjessä oli todella tiivis tunnelma, sillä Kallio jäi paalupaikalle ajaneesta Jonas Folgeristakin vain 0,149 sekuntia.

Kallion Marc VDS-tiimikaveri ja sarjaa johtava Esteve Rabat päätyi toiseksi ainoastaan neljä tuhannesosaa Folgerista.

Aika-ajo osoitti jälleen huipputasaisen luokan luonteen: peräti 19 kuljettajaa mahtui sekunnin sisään.

Mika: "Pystyin
nostamaan riskirajaa"

Kallio kertasi viimeisen kierroksen tapahtumia tähän tyyliin.

– Olin vielä kolmen sektorin jälkeen paalupaikassa kiinni, mutta viimeinen sektori ei enää onnistunut niin hyvin. Samalla Luis Salom ajoi imussani kolmospaikalle ja tiputti minut kakkosrivin puolelle.

– Mutta kyllä tähän tulokseen saa silti olla tosi tyytyväinen. Löysimme tänään tosi paljon parannusta pyörään, vaikka aika kauan saimmekin sitä muuttaa ja hakea. Mutta nyt kun pyörä saatiin iskuun ja itselle luotto päälle, pystyin itsekin nostamaan riskirajaa.  Se näkyi heti tuloksessa, vahvisti Kallio tiedotteessaan.

Kallion Kalex-pyörään tehtiin onnistuneita muutoksia perjantaina jäljiltä.

– Muutimme balanssia hieman peräpainoisemmaksi ja nostimme keulaa pari milliä ylöspäin. Sen jälkeen pyörä tuntui heti paljon paremmalta niissä jarruissa ja mutkiin sisäänmenoissa, joissa aiemmin oli ongelmaa.

"Lähtöpaikka on ihan jees"

Paalupaikkamies Folgerin takaa kisaan lähtevä Kallio, 31, pitää lähtöasetelmia kuitenkin hyvinä.

– Lähtöpaikka on ihan jees kisaa ajatellen. Kuten aina, suurimmat ratkaisut täytyy koittaa tehdä heti alussa ja päästä ensimmäiseen shikaaniin ennen pahoja ruuhkia. Viisi ensimmäistä kierrosta ovat ne tärkeimmät, mutta onneksi alku on yleensäkin ollut meillä vahva. Täydellä tankilla ajaminen ei ole ongelma, toisin kuin monella muulla saattaa olla.

– Myös rengaskuviot ovat kaikki jo selvillä, lähdemme kisaan samoilla seoksilla, joilla ajoimme myös aika-ajon. Myöskin säätilan puolesta näyttää hyvältä, sen pitäisi jatkua samanlaisena hyvänä kuin tähänkin saakka. Nytkin taivas on pilvetön ja lämpötila 25 astetta, aika hyvältä siis vaikuttaa.
 

Le Mans, Ranska.
Moto2-luokan 5/18 MM-osakilpailu. Aika-ajo ja lähtöjärjetys sunnuntain kilpailuun:

  1. Jonas Folger Saksa, AGR Team, Kalex 1.37,619    
  2. Esteve Rabat Espanja, Marc VDS Racing Team, Kalex + 0,004
  3. Luis Salom Espanja, Pons HP 40, Kalex + 0,112
  4. Mika Kallio Suomi, Marc VDS Racing Team, Kalex + 0,149
  5. Thomas Lüthi Sveitsi, Interwetten Paddock Moto2, Suter + 0,154
  6. Simone Corsi Italia, NGM Forward Racing, Kalex + 0,190
  7. Maverick Vinales Espanja, Pons HP 40, Kalex + 0,265
  8. Ricard Cardus Espanja, Tech 3, Tech 3 + 0,310
  9. Sandro Cortese Saksa, Dynavolt Intact GP, Kalex + 0,344
10. Sam Lowes Iso-Britannia, Speed Up, Speed Up + 0,413
11. Xavier Simeon Belgia, Federal Oil Gresini Moto2, Suter + 0,493
12. Julian Simon Espanja, Italtrans Racing Team, Kalex + 0,534
13. Alex de Angelis San Marino, Tasca Racing Moto2, Suter + 0,583
14. Franco Morbidelli Italia, Italtrans Racing Team, Kalex + 0,703
15. Dominique Aegerter Sveitsi, Technomag carXpert, Suter + 0,707

* Ranskan GP:n sunnuntain aikataulu:
09.40-10.00, Moto3-luokan warm up
10.10-10.30, Moto2-luokan warm up
10.40-11.00, MotoGP-luokan warm up
12.00, Moto3-luokan 5/18 MM-osakilpailu
13.20, Moto2-luokan 5/18 MM-osakilpailu
15.00, MotoGP-luokan 5/18 MM-osakilpailu
 

Uusin numero