Kallio kauden terävimmässä treenivauhdissa Indianapolisissa

Italtrans Racing-tiimin Kalex-pyörällä kilpaileva Kallio liikkui kärjen välittömässä tuntumassa USA:n GP-viikonlopun avauspäivän molemmilla harjoitusjaksoilla.

Kallio paineli aamun harjoituksessa viidenneksi ajalla 1.38,027. Vauhti kiihtyi iltapäivän helteisessä sessiossa, jossa Kallio pysäytti kellot lukemiin 1.37,520.

Perjantain parhaat kierrosajat viimeisteltiin jälkimmäisessä harjoituksessa, jossa kärkipaikan nappasi haltuunsa hallitseva mestari Tito Rabat ajalla 1.36,976. Kallion eroksi kärkeen kirjattiin 0,553 sekuntia.

Sam Lowes oli kakkonen ennen yllättäen kolmanneksi yltänyttä Takaaki Nakagamia. Heidän eronsa Rabatiin olivat 0,328 ja 0,439 sekuntia.

Aamulla parhaasta vauhdista vastannut Alex Rins päätyi neljänneksi 0,479 sekuntia pohjista.

Sarjaa johtava Ajo Motorsportin Johann Zarco ohitti Kallion session lopulla nousten viidenneksi 0,481 sekuntia kärjestä.

”Vauhti riittää,
renkaiden kesto arvoitus”

– Päivä lähti heti aamulla jo hyvin käyntiin ja ajoin ensimmäisen harjoituksen aikana 27 kierrosta, jotta sain paljon kilometrejä alle ja tuntumaa pyörään. Renkaatkin toimivat jo aamulla hyvin, Kallio kiitteli tiedotteessaan.

Harjoituksiin Kallio lähti viime vuonna Indianapolisissa käyttämillään säädöillä ja vauhti oli yllättävän hyvin kohdallaan.

– Rakensimme pyörän mahdollisimman lähelle viime vuoden säätöjä ja olen hieman yllättynyt siitä kuinka hyvin pyörä niillä toimi. Olemme kokeilleet samaa jo kauden aiemmissakin osakilpailuissa, mutta näin hyvin pyörä ei ole ennen käyttäynyt, iloisesti hämmästynyt Kallio totesi.

– Vauhti parani iltapäivän toisissa harjoituksissa vielä lisää, mutta sitä selittää myös radan parantuminen, sillä aamulla rata oli varsin likainen ja liukas.

Päivän toisissa harjoituksissa pääpaino oli takarenkaan kovan ja pehmeän seoksen testaamisessa. Helteisissä olosuhteissa pehmeä seos nousi hieman yllättäen paremmaksi vaihtoehdoksi.

– Vaikka tänäänkin ilman lämpötila oli +30 astetta ja ratakin +50 astetta, niin pehmeä rengas toimi silti paremmin. Renkaiden testaaminen meni suunnitelmien mukaan ja pehmeän renkaan paremman pidon ansiosta toisten harjoitusten kierrosaikakin parani vielä aivan lopussa. Viikonlopun haasteena tulee kuitenkin olemaan se, että saamme varsinkin takarenkaan kestämään koko kisapituuden, Kallio sanoi.

Hyvistä harjoitustuloksista huolimatta Kallio ei tavoittele vielä kuuta taivaalta, vaan keskittyy tekemään parhaansa.

– En ole vieläkään saanut sellaista fiilistä ajamiseen kuin se täällä oli esimerkiksi vuosi sitten, joten vielä on paljon tekemistä etenkin ajotuntuman kanssa. Turha tässä on kuitenkaan pää painuksissa kulkea, sillä esimerkiksi säätöjen suhteen olemme nyt päässeet hyvälle alueelle ja vauhti riittää parhaimmillaan kärkeen asti.

– Lauantain aika-ajoja on jokseenkin turha etukäteen spekuloida, sillä sekä radan pito että kuskien voimasuhteet muuttunevat jonkun verran. Ei tässä kuitenkaan missään nimessä huolestunut tarvitse olla. Nyt pyrimme maksimoimaan positiiviset asiat ja saamaan mahdollisimman hyvän tuloksen tältä viikonlopulta, päättäväinen Kallio sanoi.

 

Viimeisin numero