Kallio kaipaa lisää hevosvoimia

Kallion, 29, toiveet tehoista eivät toteudu vielä 8. huhtikuuta Qatarissa käynnistyvällä MM-kaudella, mutta kenties niihin vastataan viimeistään ensi vuonna, mikäli tavoitteena oleva paluu MotoGP-luokkaan onnistuu.

Belgialaisessa Marc VDS Racing-tiimissä jatkavan Kallion huomio on kuitenkin nyt tiukasti tulevassa kaudessa. Kolminkertainen MM-mitalisti palasi viime kaudella kreivin aikaan podiumille, eli Valencian päätösosakilpailussa.

Sekin suoritus kertoo, että Kallio on onnistuessaan kova kuin kivi Moto2-luokan kärkikahinoissa.

Kalex on mestarin merkki

– Kauden 2011 loppupuoli jätti ilman muuta hyvän maun suuhun. Lisäksi ajoin edelleen hyvät testit kauden jälkeen uudella pyörällä, Kallio viittaa viime vuoden mestarin merkkiin, eli Kalexiin.

– Testasin Kalexia onnistuneesti Valenciassa ja edelleen Jerezissä, jossa se tuntui vielä paremmalta. Jerez on tunnetusti sellainen rata, että jos pyörän saa toimimaan siellä, niin se toimii kyllä muissakin paikoissa.

Kallio on ilmiselvästi mieltynyt Kalexiin. Marc VDS-tiimi heivasi Suterin välittömästi viime kauden jälkeen ja se näyttää osoittautuneen varsin onnistuneeksi ratkaisuksi.

– Rauhallisempi pyörä tuntui heti jollain tavalla luonnollisemmalta ajettavalta. Isoin ero Suteriin verrattuna on ajoasento- ja ajotyyli, joita pitää muuttaa aikalailla.

– Kalexilla pystyy pitämään yllä parempaa mutkavauhtia. Pyörässä on paljon potentiaalia ja emme ole saaneet siitä vielä läheskään kaikkea irti, kertoo Kallio.

Testit käyntiin Valenciassa

Aika on kuitenkin kokeneen, jo 11. täysipainoisen MM-kautensa korkkaavan Kallion puolella.

– Yhdeksässä virallisessa testipäivässä ei ole yhtään liikaa, mutta tiimimme suunnitelmissa on sen lisäksi vielä yksi oma testijakso.

Kallio ja hänen tiimikaverinsa, britti Scott Redding palaavat tositoimiin ensi viikolla, kun talliyhdistys IRTA:n ensimmäiset viralliset testit ajetaan keskiviikosta perjantaihin Valenciassa.

– Tuo yksityistesti olisi tosiaankin hyvä juttu. Siellä pystyisi keskittymään vielä enemmän omiin juttuihin ja pienten parannusten hiomiseen.

Pakkanen on purrut viime päivinä kipakasti, mutta leuto alkutalvi ei ollut sekään Kallion mieleen.

– Jäätilanne on ollut huono. No, olen sentään pystynyt pitämään ajotuntumaa jonkun verran yllä jääradalla. Muulta osin treeni on painottunut totutusti kuntopuoleen ja yhteistyökuviot ovat nekin pitäneet minut kiireisenä.

Kolme ensimmäistä kisaa näyttävät suunnan

Kallio ei naulaa mahtipontisia teesejä ensi kauden tavoitteiden osalta. Tosin sanomattakin on selvä, että tavoitteet siintävät kärkikamppailuissa.

– Kisa kerrallaan. Kolme ensimmäistä (Losail, Jerez, Estoril) osakilpailua näyttävät pitkälti koko kauden suunnan. Niistä lähdetään hakemaan hyvää tulosta, luottamusta pyörään ja rytmiä päälle.

– Moto2-luokka tarjoaa viihdyttäviä kisoja. Luokka on älyttömän kovatasoinen ja taistelu on tiukkaa. Mutta kuten sanoin, pyörät saisivat olla ehkä hieman tehokkaampia. Säännöt tulevat tietty tältä osin vastaan. Tiedä sitten, rukataanko niitä sääntöjä tämän kauden jälkeen, eli kolmen vuoden syklissä, kuten usein tapana on ollut, ennakoi Kallio.

Uusin numero