Kallio kaipaa Botniaringin nopeaan shikaaniin ja turva-alueisiin parannusta

Botniaring on Suomen pisin ja nopeavauhtisin moottorirata. Radalla on mittaa 4014 metriä. Jurvassa sijaitsevan Botniaringin radan uusi osuus otettiin käyttöön vuonna 2013.

– Botniaringillä on tehty sen jälkeen paljon hyviä asioita turvallisuuden parantamiseksi, mutta tältä osin riittää vielä töitä. Shikaani on liian kapea ja vaarallinen paikka. Kun ajetaan peräjälkeen shikaaniin, niin takanatulija ei pysty näkemään rataa. Turva-alueita on parannettu hiekalla ja soralla, mutta ei vielä riittävässä määrin, näkee Kallio.

Botniaring on panostanut
paljon turvallisuuteen

Botniaringin ratayhtiön hallituksen puheenjohtaja Teemu Syväoja sai viikonvaihteessa tiedon radan asettamisesta kilpailukieltoon moottoripyöräkisojen osalta.

Syväoja korostaa, että Botniringillä on panostettu viime vuosina paljon turvallisuuteen ja rata-alueen kehittämiseen.

– Olemme pyrkineet tekemään monessakin mielessä kaikkemme parantaaksemme turvallisuutta esimerkiksi tuon shikaanin tuntumassa. Sinne on ajettu tonneittain maata ja sitä on tasoitettu.

”Odotamme liitosta ajatusta, miten
turvallisuutta tulee edelleen kehittää”

Ratamoottoripyöräilyn SM-sarjan avaus ajettiin toukokuun viimeisenä viikonvaihteena. Kisassa tapahtui liiton esille tuomia onnettomuuksia lähinnä sivuvaunu- ja jokamiesluokassa.

– Teimme tuohon kisaan liiton radantarkastuksen jälkeen meiltä edellytetyt muutokset. Nyt odotamme liitolta ajatusta siitä, miten radan turvallisuutta tulee edelleen kehittää, toteaa Syväoja.

Turvallisuuteen ei voi kiinnittää koskaan liikaa huomiota. Kyse on jatkuvasta prosessista.

– Isoin asia on se, että keskitytään turvallisuuteen. Jos saamme ratoja turvallisemmiksi, niin saamme samalla mahdollisesti lisää harrastajia. Kisakuljettajien määrä on laskenut Suomessa vuodesta 2009 lähtien, kertoo Kallio.

(Päivitetty klo 15.32).

Uusin numero