Kallio ilman kohuttuja siipiä Valencian MotoGP-huipennuksen

MotoGP-pyörien siivet ovat aiheuttaneet paljon parranpärinää meneillään olevalla kaudella. Niitä pidetään turvallisuusriskinä ja muutamat kuljettajat ovat luonnehtineet rumia ulokkeita jopa viikatteiksi tai veitsiksi.

Siivet kiellettiin ensin Moto2-luokasta ja keväällä Moto3:sta, kunnes MotoGP-komissio teki kesäkuun lopulla sääntöjen osalta odotetun päätöksen: siivet runtataan romukoppaan myös kuninkuusluokassa vuonna 2017.  

Kallio ajoi jo reilut kaksi viikkoa sitten Red Bull Ringin yhteistestit ilman siipiä ja sama linja pitää siis myös villin kortin kisassa Valencian Ricardo Tormolla.

– Siivet kielletään ensi kaudella, joten meillä ei ole mitään mieltä kehittää pyöräämme niiden nojalla. Siivet olisivat pudottaneet kierrosaikojemme Red Bull Ringillä 2-3 kymmenystä, mutta teemme hyvää työtä ilman niitäkin. Olemme projektissamme edellä aikataulua, myhäilee Pierer.

– Voimme menettää Valenciassa muutamia sijoja sen vuoksi, että pyörässämme ei ole siipiä, mutta emme näe sitä ongelmana. Tähtäin pidetään tiukasti kaudessa 2017, jolloin palaamme täysipainoisesti MotoGP-luokan MM-sarjaan, Pierer painottaa.

Ajo johtaa KTM:n
kahta tehdastiimiä

KTM:stä tulee ensi kaudella ainoa valmistaja, joka kilpailee GP-sarjan kaikissa kolmessa, eli Moto3-, Moto2- ja MotoGP-luokissa.

Aki Ajon johtama Ajo Motorsport jatkaa KTM:n tehdastiiminä Moto3:ssa ja suomalaistalli ottaa saman roolin myös itävaltalaistehtaan toisessa uudessa projektissa, eli Moto2:ssa.

KTM-WP -pyörällä tulee kilpailemaan erittäin suurella todennäköisyydellä Ajon riveissä parhaillaan Moto3-luokan MM-sarjaa johtava eteläafrikkalainen Brad Binder, joka saanee rinnalleen Moto2:n kokeneimpiin kuljettajiin lukeutuvan sveitsiläisen Thomas Lüthi. Lüthi testaa tällä kaudella myös KTM:n MotoGP-tykkiä Kallion apuana.

Pierer ja KTM:n moottoriurheilupomo Stefan Bierer ovat antaneet ymmärtää, että he haluavat Binderin lisäksi Lüthin riveihinsä Moto2-luokassa.

Kuvio on siis käytännössä enää julkistamista vailla.
 

Uusin numero