Kallio hoiti haalarihommat kivuista huolimatta tyylikkäästi maaliin

Maanantain kovassa kaatumisessa vasenta rannettaan loukannut Kallio ajoi Kalex-pyörällään ensimmäisen, 25 kierroksen mittaisen kisasimulaation suunnitellusti heti aamusta, ennen kuin ensimmäiset sadepisarat putoilivat Siberia-kaarteen tuntumaan.

Kallio toisti pitkän vedon uudelleen iltapäivän puolella. Hän kiersi 4,4 kilometrin mittaisen radan keskiviikkona yhteensä 61 kertaa. Niistä nopein kulki ajassa 1.33,149. Tiistaina Kallio kellotti lukemat 1.32,698.

Sisulla ja hammasta purren

Homma hoitui keskiviikkona upeissa merellisissä maisemissa pitkälti sillä kuuluisalla suomalaisella sisulla.

– Kieltämättä, olen nyt vähän väsynyt. Vasen käsi ei ole vielä täydellisessä kunnossa tuon maanantain kaatumisen jäjiltä. Ranteessa oli kovat kivut varsinkin vasemmalle taittavissa mutkissa pyörän ulkopuolella roikkuessani, myönsi Kallio, 31.

– Sunnitelmamme kuitenkin toteutui ja saimme kerättyä paljon hyvää informaatiota takarenkaasta.

Ranne tukevasti teipattuna ja särkylääkkeiden avittamana kurvaillut Kallio ei tosin osannut odottaa kisasimulaatioilta aivan näin hyvää lopputulosta.

– Minulla ei ollut alussa hyvää fiilistä pyörään, mikä näkyi myös kierrosajoissa. Renkaat alkoivat tuntua kuitenkin kierros kierrokselta paremmalta ja ajoin parhaan aikani simulaation lopussa. Näyttäisi siltä, että tämä takarengas kestää kisapituuden hyvin.


Rabat rajusti nutullaan

Kallion Marc VDS-tiimikaveri Esteve Rabat paineli tiistaina rataennätyksen alle numeroin 1.32,168, eikä keskiviikon lukemissakaan ollut valittamista: 1.32,194.

Rabat tosin kaatui kahdesti ja niistä jälkimmäinen oli rajunpuoleinen saariradan kakkosmutkassa. Rabat tutkittiin ratasairaalassa, jossa varmistui, että hän oli selvinnyt rytäkästä selässä olevia naarmuja lukuun ottamatta pitkälti säikähdyksellä.

– Olin onnekas. Selässä on kipua, mutta ei onneksi mitään sen pahempaa. Olen kyllä kunnossa MM-avauksessa, vahvisti Rabat.

Aspar-tiimin Moto2-luokan kuljettajista Nico Terol päätti samalla myös MM-kenraalinsa vaatimattomasti aikaan 1.43,443. Tiimikaveri Jordi Torres viimeisteli lukemat 1.33,149.

Lorenzo kruunasi työnsä
vaikuttavalla kisavedolla

MotoGP-luokan kuljettajista Bridgestonen renkaiden turvallisuustestiä Phillip Islandilla ajoivat Hondan Dani Pedrosa, Yamahan Jorge Lorenzo ja Valentino Rossi, sekä Andrea Dovizioso ja Cal Crutchlow Ducatin Open-luokan sääntöjen mukaisilla pyörillä.

Bridgestone tekee kolmen päivän perusteella valintansa poimien jatkoon kaksi rengasvaihtoehtoa, joita lähdetään edelleen kehittämään tämän vuoden Australian GP:tä varten. Nuo vaihtoehdot valikoituivat käytännössä jo tiistaina.

Kierrosajat olivat Australiassa tällä kertaa testien luonteesta johtuen se toissijainen juttu. Lorenzon jo hetken horjuneelle itseluottamukselle testijakso teki kuitenkin hyvää myös kelloa silmäiltäessä. Hän oli nopein kaikkina kolmena päivänä.

Lorenzo ajoi hänkin keskiviikkona varsin vaikuttavan kisasimulaation. Testijakson kovin aika 1.29.068 syntyi toiseksi viimeisellä, eli 54. kierroksella.

– Tänään oli paitsi paljon viilempää, myös tuulisempaa kuin aiempina päivinä. Kovan kierrosajan ajaminen oli vaikeaa. Yritin lopussa vielä parantaa, mutta se alkoi olla siinä vaiheessa jo liian riskialtista. Tämä testi täytti kuitenkin tehtävänsä ja Bridgestonella on nyt meiltä paljon tietoa kehitystyön jatkamiseen, painotti viime viikolla Malesian testeissä uuden takarenkaan kanssa tuskaillut Lorenzo.

Tuntuvasti vähemmän kierroksia ajanut Pedrosa päätyi loppuajoissa toiseksi ja Rossi kolmanneksi. Erot kärkeen 0,390 ja 0,486 sekuntia.

Pedrosa oli tyytyväinen työn tuloksiin – tosin niskaansa pidellen.

– Kaiken kaikkiaan positiviinen kolmen päivän jakso. Lähdimme kokeilemaan tänään toista 20 kierroksen kisasimulaatiota toiseksi parhaalla rengasvaihtoehdolla. Se simulaatio jäi 14 kierroksen mittaiseksi, kun kipu niskassani yltyi. Olemme kuitenkin keränneet riittävästi dataa Bridgestonelle ja tietenkin myös itsellemme, kuittasi Pedrosa.

Crutchlow nousi vain 52 tuhannesosan päähän Rossista. Kaksi ensimmäistä päivää aivan Pedrosan kannassa ajaneelle Doviziosolle keskiviikko oli sen sijaan hankala päivä: vain 23 kierrosta, sekä eroa sekunti ja rapiat Lorenzoon.

Dovizioso ei kuitenkaan ottanut tästä turhia paineita.

– Kokeilimme tänään kahta rengasvaihtoehtoa saadaksemme varmistuksen muutamiin asioihin. En ajanut täällä yhtään pitkää vetoa, mutta olemme silti tyytyväisiä saavuttamiimme tuloksiin, pyöritteli Dovizioso.

MotoGP-luokka testaa Losailissa
ja Moto2 sekä Moto3 Jerezissä

Phillip Islandilla testiä ajaneet kuljettajat palaavat seuraavan kerran radalle MM-sarjan avausviikonvaihteen ensimmäisten vapaiden harjoitusten merkeissä 20. maaliskuuta Qatarin Losailissa.

MotoGP-luokan kuljettajat – lukuunottamatta siis tehdastiimejä – ajavat testiä samalla estradilla tulevasta perjantaista sunnuntaihin.

Moto2- ja Moto3-luokkien kolmas ja samalla viimeinen testijakso sijoittuu 11.-13. maaliskuuta Jerezin radalle Espanjaan. Kallio, Rabat, Terol ja Torres eivät siis ole Andalusian vimeistelytesteissä mukana.


Phillip Island, Australia.
MotoGP- ja Moto2-luokkien rengastestit, 3/3 ajopäivä:

1. Jorge Lorenzo Espanja, Yamaha Factory Racing 1.29,068
2. Dani Pedrosa Espanja, Repsol Honda Team + 0,390
3. Valentino Rossi Italia, Yamaha Factory Racing + 0,486
4. Cal Crutchlow Iso-Britannia, Ducati Team + 0,538
5. Andrea Dovizioso Italia, Ducati Team + 1,033
6. Esteve Rabat Espanja, Marc VDS Racing Team + 3,126
7. Jordi Torres Espanja, Mapfre Aspar Team + 3,930
8. Mika Kallio Suomi, Marc VDS Racing Team + 4,081
9. Nicolas Terol Espanja, Mapfre Aspar Team + 5,375


Täydelliset tulokset:
http://www.motogp.com/en/TestResults/MotoGP+Moto2+Phillip+Island+2014