Moottoripyöräilijöiden turvallisuuskehitys jatkuu suotuisana
Kallio viiletti viime vuonna sarjaan tulleella COTA-radalla kolmanneksi.
– COTA on hieman erilainen verrattuna sarjan muihin ratoihin. Viime vuonna meillä oli ongelmia löytää hyviä säätöjä pyörään, myöntää Marc VDS-tiimin Kalexia kuskaava Kallio.
Reilun 5,5 kilometin mittainen lavea rata on upea, mutta samalla äärimmäisen vaativa. Se pitää sisällään vähän kaikkea.
– Tällä radalla pyörältä kaivataan vakautta jarrutuksissa. Täällä on neljä tai ehkä viisikin todella kovaa jarrupaikkaa. Toisaalta sitten pyörältä kaivataan ketteryyttä monissa suunnanvaihdoksissa radan nopealla osuudella.
– Ikävä kyllä et voi saada molempia, joten pyörän säädöt ovat kompromissi. Voit helposti hävitä jollain osuudella sen, mitä muualla olet saavuttanut, kuvailee Kallio.
Kallio korostaa, että valinta on tehtävä siltä kantilta, millä suurin etu saavutetaan.
– Keskityimme viime vuonna pyörän vakauteen jarrutuksissa ja tarjosi meille etua nopeissa kaarteissa. Päätös oli silloin oikea.
Töitä on tosin jälleen paljon edessä perajantaina ajettavista ensimmäisisistä vapaista harjoituksista alkaen.
– Ongelma tähän kisaan lähdettäessä on siinä, että joudumme käymään taas saman prosessin läpi, koska pyörämme on muuttunut viime kaudesta ja olemme ajaneet melko lailla erilaisilla säädöillä kuin 12 kuukautta sitten Austinissa.
– Hyvä seikka on toisaalta se, että meillä on olemassa hyvät perussäädöt. Uskoisin, että saamme pyörän Austinissa säätöihin perjantain kahdella ensimmäisellä harjoitusjaksolla toisin kuin viime vuonna, jolloin se jäi lauantaihin, sanoo Kallio.