Kallio: ”Ajan mieluummin Moto2-mestaruudesta kuin MotoGP:n häntäpäässä”

Moto2-luokan tulevan kauden mestarisuosikkeihin lukeutuva Mika Kallio kertoi kaudenalustunnelmistaan Batteryn järjestämässä tilaisuudessa juuri ennen lähtöään Qatariin, kauden avaavaan GP:hen. Viime viikolla ajettiin Jerezissä viimeiset, epävakaisen sään värittämät testit, joiden jäljiltä tiimin kalusto on jo siirretty kaudenavauksen näyttämölle Losailin aavikkoradalle.
 
– Odotan kauden alkua mielenkiinnolla. Ensimmäisistä treeneistä saa viitteitä sille, mihin suuntaan lähdetään, Kallio kertoo. Testeissä ajetuille kierrosajoille ja sijoituksille Kallio ei antaisi kovin suurta painoa, varsinkaan nyt, säiden jumalien käännettyä testaajille selkänsä.
 
– Kuivia kierroksia saatiin todella vähän, emmekä päässeet testeissä kokeilemaan kaikkea haluamaamme. Toisaalta keli oli kaikille sama, Kallio pyörittelee. Suomalainen on kuitenkin siinä mielessä monia vaikeammassa asemassa, että tiimi on miehelle uusi, eivätkä kaikki toimintatavat ole vielä hitsautuneet optimaalisella tavalla yhteen.
 
– Se ottaa aikansa, että homma saadaan toimimaan. Tärkein on tietenkin kisainsinööri, jonka kanssa homman on toimittava sujuvasti, ja se vaatii riittävän pitkää yhdessä toimimista, Kallio kertoo.
 
Kallio pääsi ajamaan vuoden 2015 Kalex-pyörällä ensimmäistä kertaa marraskuussa, ja tuolloin pyörä ei tuntunut sopivan käteen yhtä hyvin kuin viime vuoden malli. Asiaa ei helpottanut kuivien testikierrosten vähyys kaudenalustesteissä ja tallin sisällä harkittiin jopa vuoden 2014 pyörällä aloittamista. Lopulta tehtiin päätös ajaa uudella versiolla kauden alusta alkaen.
 
– Pyöriä saman päivän aikana testatessamme löysimme ratkaisuja uuden pyörän ongelmiin. Se vaati hieman erilaisia säätöjä, pyörän on oltava viime vuoden mallia keulapainotteisempi ja sen asento kaarteen aikana poikkeaa viime vuoden mallista, selventää Kallio. Ensimmäisestä kilpailuviikonlopusta mies ei odota helppoa.
 
– Haasteita tulee varmasti olemaan, sillä moni asia on yhä hakusessa. Vanhaa dataa voidaan käyttää jonkin verran hyödyksi säätöjä hakiessa, mutta on myös huomioitava pyörän antama erilainen palaute ja tuntuma. Riski epäonnistumiseen on tietenkin olemassa ja erityisesti uuden tiimin kanssa toimittaesa, mutta turha sitä on liikaa miettiä – tärkeämpää on keskittyä siihen, että asiat tehdään mahdollisimman hyvin, Kallio summaa ja muistuttaa, että niukat kuivan kelin testit korostavat nimenomaan tiimin ammattitaitoa.
 
– Tilanne on kaikilla sama. Qatarissa nähdään, kuinka hyviksi tiimit saavat pyöränsä rakennettua kilpailuviikonlopun aikana!
 
Kallion kauteen valmistautuminen ei ole poikennut merkittävästi aiemmista vuosista. Ajotuntumaa on pidetty yllä jäärataa ajamalla ja fyysisesti Kallio kertoo olevansa paremmassa kunnossa kuin koskaan.
 
– Mutta fyysinen kunto ei yksin merkitse mitään. Koko paketin on oltava kasassa, Kallio muistuttaa. Kisafiilistä mies on yrittänyt nostattaa, mutta sen mies uskoo löytyvän vasta kilpailupaikalla.
 
– Vasta kilpailupaikalla pääsee todella tunnelmaan, ja herää se asiaankuuluva jännitys. Qatarin keinovalossa ajettavassa kisassa tunnelma on muutenkin omanlaisensa, Kallio kertoo.
 
Miehen mukaan jo kauden alussa saadaan varsin hyvä käsitys siitä, mihin suuntaan voimasuhteet lähtevät kääntymään ja kuka tulee olemaan vahvoilla mestaruutta ratkottaessa.
 
– Jos kolme-neljä ensimmäistä kisaa menee hyvin, ovat asemat hyvät koko sarjaa ajatellen. Kääntäen, jos alkukausi menee pipariksi, on vaikeaa lähteä enää paikkaamaan, sillä kärki on karannut jo kauas, Kallio pohtii ja toteaa lähtevänsä avauskisaan viimevuotisen toisen sijan siivittämänä erittäin positiivisilla mielillä. Tavoite on kauden 2014 hopean kirkastaminen.
 
– Hopea nosti nälkää tulevalle kaudelle, eikä mitään muuta tavoitetta voi olla kuin mestaruus, Kallio täräyttää.
 
Miten mestaruus saavutetaan? Siihen Kalliolla on selvä suunnitelma.
 
– Ajoin viime vuonna hyvän ja tasaisen kauden, mutta sarja on todella tasaväkinen ja äärimmäisen pienet asiat muodostuvat ratkaiseviksi. Olen yrittänyt oppia pikkuvirheistä – tai ei voi välttämättä edes puhua virheistä, vaan lähinnä epätäydellisyyksistä – joita kauden aikana tapahtui. On esimerkiksi pyrittävä minimoimaan hyvien ja huonojen päivien välinen marginaali. Hyvän kuljettajan ja huippukuskin välinen ero on siinä, että huippukuljettajalla ero hyvän ja huonon päivän välillä on pieni ja pitkässä juoksussa se voi muodostua ratkaisevaksi tekijäksi. Ei pidä sortua yliyrittämiseen, vaan pyrkiä hyväksymään tilanne ja ajamaan niin hyvä tulos, kuin on mahdollista, Kallio kertoo ja huomauttaa myös ratojen vaikutuksesta ja pyrkimyksestä sen minimointiin.
 
– On joitakin ratoja, joilla en ole vahvimmillani, ja niillä on vain yritettävä ajaa paras mahdollinen suoritus. Esimerkiksi Aragónissa minun on vaikea löytää rytmiä. Mugello on yksi suosikkiradoistani ajaa, mutta siellä tulokset ovat olleet heikkoja. Toisaalta Motegista en pidä, mutta siellä olen pärjännyt hyvin, Kallio pohtii.
 
Moto2-luokan voimasuhteiden Kallio uskoo pysyvän samankaltaisina kuin edelliselläkin kaudella. Ensimmäisenä maininnan saa Kallion entinen tallikaveri ja hallitseva mestari ”Tito” Rabat.
 
– Mutta myös Johann Zarco tulee varmasti olemaan kova, jos hän saa ajoonsa tasaisuutta. Moto3-luokasta nousseet Álexit Márquez ja Rins ovat varmasti myös nopeita, mutta jää nähtäväksi, riittääkö vauhti menestykseen tulokaskaudella, Kallio pohtii ja muistuttaa, ettei kuitenkaan omaa kristallipalloa.
 
– Aina tulee yllätysnimiä ja uusia kuskeja kärkeen.
 
Kalex on muodostunut Moto2-luokassa suosituksi pyöräksi, ja valmistaja onkin usein miehittänyt tuloslistojen kärkiä. Vaikka pyörien samanlaisuus tekeekin kilpailemisesta yleisöystävällistä, ei Kallio pidä Kalexien ylivaltaa hyvänä asiana.
 
– Kalex on nyt hallinnut sarjaa pari-kolme vuotta. Se näkyy ehkä hieman perusteettomankin suurena suosiona, mikä taas ei ole kilpailullisesti hyvä asia, eihän kyseessä ole merkkiluokka. Nyt Speed Upilla on ajettu varsin hyviä aikoja testeissä, mikä näyttää lupaavalta. Nähtäväksi jää, mihin heidän nopeutensa riittää kisoissa, Kallio pohtii.
 
Kallio myös toteaa, että motivaatio Moto2-luokkaan on kohdillaan, vaikka paluu kuninkuusluokkaan kiinnostaa yhä.
 
– MotoGP on edelleen tavoitteena, mutta siellä pärjätäkseen alla on oltava tehdaspyörä, eikä niitä ole montaa tarjolla. Ajan paljon mieluummin Moto2-luokan mestaruudesta kuin MotoGP:ssä sijoista kymmenen huonommalla puolella, kuittaa Kallio.

Uusin numero